در حال بارگذاری ...
جوکا هاید هی‌تی تهیه‌کننده تئاتر فنلاندی: 

ایران کشور شعر و ادب است/ تئاتر فنلاند «تئاتر مردمی» است

سخنرانی «جوکا هاید هی‌تی» تهیه کننده باسابقه تئاتر فنلاند صبح امروز (۱۶ بهمن) در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جوکا هاید هی‌تی تهیه کننده باسابقه تئاتر فنلاندی در ابتدای این نشست گفت: به ایران آمدم چون کشور شعر و ادب است. خیلی خوشحالم که اینجا هستم. با شناخت آثاری از مولانا، حافظ و فردوسی که به زبان فنلاندی ترجمه شده بود، به ایران سفر کردم.
او ادامه داد: می‌خواهم برای همکاران ایرانی‌ام چگونگی برگزاری جشنواره های تئاتر فنلاندی و چگونگی شکل‌گیری ارتباط با آن‌ها را به شما بگویم. من در مرکز اطلاعات تئاتر فنلاند برای تولید پروژه‌های بین‌المللی کار می‌کنم. 
هی تی به تاریخچه تئاتر فنلاند اشاره کرد و گفت: فنلاند بخشی از اسکاندیناوی نیست و ما پیشینه تاریخی تئاتر سوئدی را نداریم. تئاتر ما در قرن ۱۹ توسط فنلاندی‌های سوئدی زبان شکل گرفت. تئاتر فنلاند را به عنوان «تئاتر مردمی» می‌شناسیم. در فنلاند حدود ۸۰۰ تئاتر برای جوانان داریم. در طول تابستان کنار همه‌ دریاچه‌هایمان رویدادی تئاتری برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: می‌توان گفت که همه تئاترهای ما خصوصی هستند و برای کمک به وضعیت مالی نمایش‌ها در سال ۱۹۹۳ قانونی وضع شد که طبق آن این تئاترها می‌توانند از مزایای دولتی برخوردار شوند اما با گسترش هنر تئاتر در این کشور بعضی از تئاتر‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند. تئاترهای کشور ما در تمامی شهر‌ها پراکنده شده اند. هرکدام گروه‌های خود را تحت استخدام خود دارند.
هی تی همچنین بیان کرد: اگر بخواهم به صورت خلاصه درباره مفهوم «درام» در فنلاند بگویم باید به این نکته اشاره کنم که تنها جایی که رشته‌هایی همانند طراحی نور و صحنه را در مقطع دکترا ارائه می‌دهد، دانشگاه فنلاند است. این کشور تولید درام نو زیادی دارد و اغلب تئاترهایی که بر صحنه می‌روند، نمایشنامه‌‌هایی جدید دارند.

او در ادامه نمایشنامه‌نویسان شهیر فنلاندی را معرفی کرد و درباره آثار آن‌ها توضیح داد.
این تهیه کننده تئاتر درباره «مرکز پژوهش واقعیت» توضیح داد: این مرکز همان‌طور که از نامش بر می‌آید برای پژوهش واقعیت است. این مرکز بر تولید تئاتر تعاملی تمرکز می‌کند. یکی از نمایش‌های جالبی که آن‌ها به صحنه بردند، «نمایش گرگ‌ها» نام داشت که در مرکز شهر سنت پترزبورگ روسیه اتفاق افتاد و در آن تماشاگران گرگ می‌شدند و زوزه می‌کشیدند.
هی‌تی ادامه داد: ما مرکز «واهاس» را هم داریم که دارای یک کارگردان، یک طراح حرکت و دو طراح صحنه است. کارمندان این سازمان، با همکاری هم دراماتولوژی اثر را شکل می‌دهند و بر مبنای نمایش وظایف خود را تعریف می‌کنند. در واقع این سازمان مدیریت افقی دارد و هیچ‌کس مقامی برتر از دیگری ندارد. تنها نمایش است که جایگاه هرکسی را مشخص می‌کند.
وی گفت: وقتی شما قصد معرفی پروژه خود به فنلاند را دارید برای گام اول باید بدانید که به چه کسی مراجعه کنید. برای مثال برای معرفی کار خود در بخش‌ تئاتر کودک یا پروژه‌های کوچک و کم‌هزینه باید به سازمان‌های مختلفی مراجعه کنید که من نام همه این سازمان‌ها و حوزه فعالیتشان را در اختیارتان قرار می‌دهم.
هی‌تی گفت: ما در فنلاند جشنواره تئاتر «سفید و سیاه» را داریم که برای ارسال اثر به این جشنواره باید فیلمی از کل نمایش تان را در حالی که با یک دوربین ثابت فیلمبرداری شده، برایشان ارسال کنید. ما جشنواره عروسکی «سامپو» را نیز داریم که مخاطبان آن کودکان هستند. 
وی در پایان تصریح کرد: فنلاند جشنواره «هنر معاصر» را نیز دارد که برای ارسال اثر هر ساله باید دقت کنید که رویکرد جشنواره چیست و با محوریت موضوعی سال جشنواره شروع به ارسال اثر کنید. جشنواره «ماسک» را هم داریم که مخصوص تئاتر‌های دلقکی است. جشنواره «تیم‌‌فست» که در شهر تورکوی فنلاند برگزار می‌شود مخصوص نمایش‌های عروسکی برای بزرگسالان است.
پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران تا 17 بهمن ماه در مجموعه تئاتر شهر در حال برگزاری است.




نظرات کاربران