در حال بارگذاری ...
امیربهار اکبرپور دهکردی به فارس گفت؛

چرخه تئاتر وضعیت مطلوبی ندارد

کارگردان نمایش «باق وحش» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است؛ ورود سرمایه‌های کلان و مشکوک به تئاتر اشتباه بزرگی است نباید پاکی این حوزه را دچار خدشه کرد و به هر قیمتی چرخه تئاتر را به گردش انداخت.

«امیربهار اکبرپور دهکردی»، کارگردان نمایش «باق وحش» که در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد حضور دارد، درباره گستردگی جشنواره بیان کرد: من با اضافه شدن بخش‌هایی چون عکس، پوستر، اقلام تبلیغاتی و ... به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موافق هستم. این تنوع به پیشرفت تئاتر کمک می‌کند. اینکه ما بخواهیم تئاتر را در قالبی مشخص و محدود نگهداریم نگاهی متعصبانه است که به این حوزه آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به اینکه چرا بخش مسابقه تئاتر ایران همواره در کانون توجه هنرمندان قرار دارد، توضیح داد: فکر می‌کنم توجه و تمرکز بیشتر هنرمندان به بخش مسابقه تئاتر ایران به دلیل سابقه بیشتر این بخش و همچنین نگاه عموم مخاطبان است.

دهکردی درباره روند انتخاب و داوری آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: شکل و شمایل انتخاب در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال‌های اخیر بهتر شده است و فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین مسایلی که در این زمینه تاثیرگذار است، بودجه برگزاری یک جشنواره است که این موضوع هم بر محدود شدن آثار نقش دارد.

این هنرمند افزود: در سال‌های اخیر انتخاب و داوری در جشنواره تئاتر فجر کیفیت بهتری پیدا کرده است و هنرمندان حاضر در هیات‌های انتخاب و داوری چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که براساس معیارهایی اصولی دست به انتخاب می‌زنند.

کارگردان «باق وحش» درباره وضعیت بخش خصوصی و دولتی در تئاتر ایران بیان کرد: به نظرم تماشاخانه‌های خصوصی در ایران توانسته‌اند طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و مخاطبان خاص خود را پیدا کنند. در مقابل برخی از سالن‌های دولتی کمتر مورد توجه هنرمندان هستند. 

دهکردی درباره ارتباط و تعامل حوزه تئاتر و سینما در سال‌های اخیر ادامه داد: سینما و تئاتر دو مدیوم متفاوت هستند اما در چند سال گذشته می‌بینیم بخش عمده‌ای از بازیگران مستعد از تئاتر معرفی شده‌اند. این اتفاق بسیار خوشحال کننده است چون پای کارگردانان و تهیه‌کنندگان مهم به سالن‌های تئاتر باز شده است و آن‌ها استعدادهای روی صحنه را کشف می‌کنند.

این کارگردان همچنین درباره ورود سرمایه کلان و مشکوک به حوزه تئاتر، گفت: ورود سرمایه‌های کلان به تئاتر اشتباه بزرگی است و آسیب‌های بسیار زیادی به حوزه هنرهای نمایشی می‌زند و پاکی و صافی این حوزه را دچار خدشه می‌کند و نباید به هر قیمتی چرخه تئاتر که چندان وضعیت مطلوبی ندارد را با این سرمایه‌‌ها به گردش انداخت.

دهکردی در پایان گفت: حدود شش سال است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم و همواره مدیون افراد و اساتیدی که تئاتر را از آن‌ها آموخته‌ام، هستم چون از هر کدام بهره کافی را برده‌ام.




نظرات کاربران