در حال بارگذاری ...
...

امیربهار اکبرپور دهکردی به فارس گفت؛

چرخه تئاتر وضعیت مطلوبی ندارد

امیربهار اکبرپور دهکردی به فارس گفت؛

چرخه تئاتر وضعیت مطلوبی ندارد

کارگردان نمایش «باق وحش» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است؛ ورود سرمایه‌های کلان و مشکوک به تئاتر اشتباه بزرگی است نباید پاکی این حوزه را دچار خدشه کرد و به هر قیمتی چرخه تئاتر را به گردش انداخت.

«امیربهار اکبرپور دهکردی»، کارگردان نمایش «باق وحش» که در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد حضور دارد، درباره گستردگی جشنواره بیان کرد: من با اضافه شدن بخش‌هایی چون عکس، پوستر، اقلام تبلیغاتی و ... به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موافق هستم. این تنوع به پیشرفت تئاتر کمک می‌کند. اینکه ما بخواهیم تئاتر را در قالبی مشخص و محدود نگهداریم نگاهی متعصبانه است که به این حوزه آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به اینکه چرا بخش مسابقه تئاتر ایران همواره در کانون توجه هنرمندان قرار دارد، توضیح داد: فکر می‌کنم توجه و تمرکز بیشتر هنرمندان به بخش مسابقه تئاتر ایران به دلیل سابقه بیشتر این بخش و همچنین نگاه عموم مخاطبان است.

دهکردی درباره روند انتخاب و داوری آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: شکل و شمایل انتخاب در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال‌های اخیر بهتر شده است و فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین مسایلی که در این زمینه تاثیرگذار است، بودجه برگزاری یک جشنواره است که این موضوع هم بر محدود شدن آثار نقش دارد.

این هنرمند افزود: در سال‌های اخیر انتخاب و داوری در جشنواره تئاتر فجر کیفیت بهتری پیدا کرده است و هنرمندان حاضر در هیات‌های انتخاب و داوری چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که براساس معیارهایی اصولی دست به انتخاب می‌زنند.

کارگردان «باق وحش» درباره وضعیت بخش خصوصی و دولتی در تئاتر ایران بیان کرد: به نظرم تماشاخانه‌های خصوصی در ایران توانسته‌اند طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و مخاطبان خاص خود را پیدا کنند. در مقابل برخی از سالن‌های دولتی کمتر مورد توجه هنرمندان هستند. 

دهکردی درباره ارتباط و تعامل حوزه تئاتر و سینما در سال‌های اخیر ادامه داد: سینما و تئاتر دو مدیوم متفاوت هستند اما در چند سال گذشته می‌بینیم بخش عمده‌ای از بازیگران مستعد از تئاتر معرفی شده‌اند. این اتفاق بسیار خوشحال کننده است چون پای کارگردانان و تهیه‌کنندگان مهم به سالن‌های تئاتر باز شده است و آن‌ها استعدادهای روی صحنه را کشف می‌کنند.

این کارگردان همچنین درباره ورود سرمایه کلان و مشکوک به حوزه تئاتر، گفت: ورود سرمایه‌های کلان به تئاتر اشتباه بزرگی است و آسیب‌های بسیار زیادی به حوزه هنرهای نمایشی می‌زند و پاکی و صافی این حوزه را دچار خدشه می‌کند و نباید به هر قیمتی چرخه تئاتر که چندان وضعیت مطلوبی ندارد را با این سرمایه‌‌ها به گردش انداخت.

دهکردی در پایان گفت: حدود شش سال است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم و همواره مدیون افراد و اساتیدی که تئاتر را از آن‌ها آموخته‌ام، هستم چون از هر کدام بهره کافی را برده‌ام.