در حال بارگذاری ...
فریدون محرابی در گفت‌و‌گو با مهر مطرح کرد؛

رادیو تئاتر مدیومی مستقل از نمایش و رادیو است

فریدون محرابی داور بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر معتقد است رادیو تئاتر تلفیقی از تئاتر و نمایش رادیویی است و به تنهایی یک مدیوم جدید و مجزا به حساب می آید.

فریدون محرابی داور بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره ویژگی های این گونه نمایشی گفت: اگر بخواهم به صورت کوتاه و موجز بگویم در درام رادیویی، عناصر بصری به عناصر شنیداری تبدیل می شود و تصاویر از طریق  تخیل در ذهن مخاطب شکل می گیرد.

وی ادامه داد: مقوله بعدی تئاتر و نمایش صحنه ای است. شرح و بیان عناصر تئاتر بسیار مفصل است و تنها به این نکته بسنده می کنم که در رادیو تئاتر از تمام آنچه برای درک تصویری مخاطب در تئاتر استقاده می شود، می توان بهره برد مانند دکور، لباس، نورپردازی و غیره.

این بازیگر و کارگردان با اشاره به اینکه رادیو تئاتر می تواند از عناصر تئاتر و نمایش رادیو استفاده کند، تصریح کرد: رادیو تئاتر مدیوم کاملا مجزایی از تئاتر و نمایش رادیویی است. اینکه در بعضی از کارهای رادیو تئاتر مشاهده می شود که یک تلفیق ناهمگون و نامفهوم اتفاق می افتد شاید به دلیل کم دانش بودن و نداشتن تبحر تولید کنندگان است که هنوز  به درستی رادیو تئاتر را درک نکرده اند و در قالب های قدیمی و کلیشه ای در جا می زنند. رادیو تئاتر به تنهایی یک رسانه کامل، جدید و مجزا است. رادیو تئاتر پدیده های  شنیداری و دیداری را همزمان با هم به مخاطب ارائه می دهد و ابدا یک نمایش شلخته و یا یک اجرای رادیویی نیست.

وی همچنین درباره کیفیت اجرای رادیو تئاتر  توسط هنرمندان استان ها بیان کرد: اصلا اعتقادی به این مرزبندی های استانی یا تهرانی ندارم. هنرمندان در جغرافیایی متفاوت با زبان ها و فرهنگ هایی جذاب زندگی می کنند و این یک امتیاز است. خلاقیت و هنر مرز  ندارد.

محرابی درباره اضافه شدن بخش رادیو تئاتر به جشنواره تئاتر فجر در سال های اخیر افزود: زمانی بخش رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر می تواند پرثمر و پر مخاطب شود که کارهای خوب و تاثیرگذار بیشتری در این حوزه عرضه شود. کیفیت خوب آثار می تواند مخاطبان این بخش را هر سال بیشتر از سال قبل کند و منجر شود تا مخاطبان بیشتری با کارها ارتباط برقرار کنند.

این مدرس دانشگاه در پایان بیان کرد: رادیو تئاتر به دلیل تخصصی بودنش نیاز به افراد متخصص در رشته تئاتر و نمایش رادیویی دارد. هنرمندانی که در تئاتر یا نمایش رادیویی به یک خلق و شکوفایی رسیده اند، می توانند به درک درستی در زمینه رادیو تئاتر دست یابند. درک و اجرای درست، جذاب، مسحور کننده و تاثیر گذار در رادیو تئاتر می تواند رادیو تئاتر را برای همه اهالی هنر تبدیل به یک خواست و نیاز نمایشی کند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند فردا دوشنبه ۲۱ بهمن به کار خود پایان می دهد.




نظرات کاربران