در حال بارگذاری ...
در هنرآنلاین منتشر شد؛

روایت مسعود دلخواه از داوری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مسعود دلخواه گفت: به اعتقاد من در این دوره از جشنواره نظر هیئت داوران در بخش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی بسیار جلب شد اما در بخش‌های گریم، طراحی لباس و موسیقی چندان همچون سال‌های گذشته تحت تاثیر قرار نگرفتیم.

مسعود دلخواه کارگردان، مترجم، مدرس، پژوهشگر و منتقد تئاتر که در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به همراه کیومرث مرادی و رضا مهدی‌زاده مسئولیت داوری آثار بخش صحنه‌ای این رویداد را برعهده دارند درباره کیفیت آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: کیفیت آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره تئاتر فجر بیش از آن چیزی است که انتظار داشتیم و در مجموع راضی‌کننده بود و خوشبختانه استقبال مخاطبان از آثار نیز بد نبود.

او با بیان اینکه نمایش‌های اجرا شده در این دوره از جشنواره به لحاظ کیفی تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشتند، عنوان کرد: طی چند روزی که از جشنواره تئاتر فجر می‌گذرد در میان آثار شرکت‌کننده از تهران و شهرستا‌نها نمایش‌های توانمند و قوی را دیدیم اما در حقیقت آثار ضعیف و متوسط انگشت‌شمار بودند و اکثر نمایش‌ها از کیفیت متوسط رو به بالا برخوردار بودند. تعدادی نمایش‌های بسیار خوب و در حد مطلوب در این جشنواره حضور داشت که اسامی آن‌ها پس از داوری اعلام خواهد شد.

کارگردان نمایش "هیچ چیز جدی نیست" به نمایندگی از سوی هیئت داوران بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرد که کیفیت آثار این دوره از این رویداد رضایت‌بخش بود و عنوان کرد: از آنجا که در این دوره بخش مسابقه بین‌الملل حذف شده است چند نمایش شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل را ندیده‌ام و نمی‌توانم درا رتباط با کیفیت آن‌ها اظهارنظری کنم.

دلخواه ضمن اشاره به اینکه وجه قالب موضوعات شرکت‌کننده در این جشنواره دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی بود، یادآور شد: آثار نمایشی شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره تئاترفجر عمدتاً موضوعات اجتماعی داشتند و این رویکرد از ویژگی‌های جشنواره امسال بود. در اکثر نمایش‌های به صحنه آمده در این دوره از جشنواره به دغدغه‌های اجتماعی مردم، معضلات نوجوان‌ها و جوان‌ها در دبیرستان و دانشگاه، مسائل اقتصادی قشر ضعیف جامعه و تهی‌دستان و از این دست سوژه‌های اجتماعی پرداخته شده است.

او درباره وجه قالب فضا و طراحی‌های اجرایی آثار شرکت‌کننده در این جشنواره اظهار کرد: آثار قصه‌گو و مبتنی بر فرم هر دو در این جشنواره حضور داشتند؛ کارهای رئالیستی با طراحی و بازی‌های رئالیستی و آثار غیر رئال و بهره‌مند از تکنولوژی و تا حدودی نیز نمایش‌های فرم‌گرا. خوشبختانه در این جشنواره برای هر نوع سلیقه‌ای اثر نمایشی با کیفیت‌های متفاوت حضور داشت.

مسعود دلخواه با تاکید بر اینکه وسواس در انتخاب متن به منظور اجرا بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: انتخاب متن مناسب و درست به منظور اجرا در تضمین موفقیت یک اثر نمایشی نقش موثری دارد و بیش از 50 درصد تولید یک کار است و مابقی به کارگردان و دیگر گروه اجرایی وابسته است. در این دوره از جشنواره هم شاهد متون اورژینال بودیم و هم متون اقتباسی از رمان و نمایشنامه‌های دیگر و هم نمایشنامه‌های غیر ایرانی. اما آنچه که در این جشنواره جلب توجه می‌کرد حضور بیشتر نمایشنامه‌های ایرانی با مضامین مردمی بود.

او گفت: به نظر من گروه‌هایی که به فعالیت تیم ورک و گروهی علاقه نشان دادند آثارشان جلب توجه می‌کرد و اجرایی داشتند که روحیه کار جمعی در آن قوی‌تر بود. به جوان‌ها توصیه می‌کنم به گروه‌شان اعتماد کنند و ناامید نشوند و کار تیمی را به نفع منافع جمعی پیش ببرند.

این مدرس در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: در این جشنواره شاهد آثار برگزیده‌ای از دیگر جشنواره‌ها همچون آئینی سنتی، دانشگاهی و استانی بودیم که اجراهایی خاص بودند و استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفت.

این کارگردان تئاتر در پایان تصریح کرد: در این دوره از جشنواره شاهد بازی‌هایی از بازیگران بسیار خوبی بودیم که جز استعدادهای جدید هستند. به اعتقاد من در این دوره از جشنواره نظر هیئت داوران در بخش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی بسیار جلب شد اما در بخش‌های گریم، طراحی لباس و موسیقی چندان همچون سال‌های گذشته تحت تاثیر قرار نگرفتیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران