در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با مهر مطرح شد؛

«واگیر ندارد» تئاتر مستند است

ساشا کشوادی کارگردان نمایش «واگیر ندارد» که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، عنوان کرد در این نمایش مستند تلاش کرده درباره بیماری ایکتیوز به مخاطبان اطلاع رسانی کند.

ساشا کشوادی کارگردان نمایش «واگیر ندارد» که در بخش خارج از مسابقه جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره اجرای این اثر در جشنواره گفت: این نمایش در اجرای عمومی در تماشاخانه مهرگان به صحنه رفت و در اجرای جشنواره در تالار سایه مجموعه تئاترشهر اجرا می شود که هر ۲ سالن بلک باکس هستند بنابراین تغییر زیادی در اجرای جشنواره نخواهیم داشت و تنها یکی از بازیگران نمایش تغییر کرده و یک بازیگر جدید نیز به جمع گروه اضافه شده است.

وی درباره موضوع نمایش که در رابطه با بیماران مبتلا به ایکتیوز  است، توضیح داد: این اثر نمایشی یک مستند تئاتری درباره بیماران مبتلا به ایکتیوز  است که در همین راستا ما با ۲۸ مورد از مبتلایان به این بیماری صحبت کردیم و از میان آنها ۵ زندگی روی صحنه بازسازی شده است. بازیگران نمایش همگی از هنرمندان حرفه ای تئاتر هستند و تنها در پایان اثر فردی که مبتلا به این بیماری است روی صحنه می آید و نقش یک بیمار ایکتیوز را بازی می کند.

کشوادی درباره دلایل پرداختن به این سوژه بیان کرد: سال گذشته همراه با یکی از دوستانم به تماشای نمایشی در تالار وحدت نشستیم و آخر اجرا که برای خسته نباشید به همکارانم به بک استیج رفته بودیم چند بیمار ایکتیوز در پشت صحنه بودند و ما به دلیل آگاهی نداشتن از بیماری آنها ترسیدیم که بهشان نزدیک شویم و با آنها عکس یادگاری بگیریم. متاسفانه برای کسی که از این بیماری اطلاعات ندارد دیدن این بیماران ممکن است ترسناک باشد.

وی ادامه داد: برخورد نامناسب ما با این بیماران در آن شب باعث شرمندگی مان شد از همین رو تصمیم گرفتم برای جبران این اتفاق نمایشی درباره بیماران ایکتیوز  آماده اجرا کنم تا سطح اطلاعات مردم را نسبت به این بیماران ارتقا دهم. در اجرا برخی به ما ایراد گرفتند که چرا این نمایش آنقدر تلخ است در حالی که ما به دلیل اینکه قصد نداشتیم مخاطبان حس ترحم به این بیماران داشته باشند از تلخی کار کم کرده ایم.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش اظهار کرد: متاسفانه این بیماران از بدو تولد این مشکلات را دارند و تازه بعد سال ها در تلاش هستند که به عنوان بیماری خاص زیر نظر بیمه قرار بگیرند. این بیماری واگیر ندارد اما متاسفانه درصد زیادی از مبتلایان به آن قربانی ازدواج های فامیلی هستند و در استان سیستان و بلوچستان شاهد بیشترین آمار از مبتلایان به بیماری ایکتیوز  هستیم. تلاش ما این بوده که مخاطبان با این بیماری و مشکلات آن آشنا شوند و به جای فاصله گرفتن از این افراد به آنها کمک کنند.

نمایش «واگیر ندارد» نوشته ساشا کشوادی و مریم یاسین زاده و کارگردانی ساشا کشوادی یکشنبه ۲۰ بهمن ماه در ۲ نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران