در حال بارگذاری ...
کارگردان نخستین اجرای بخش رادیوتئاتر مطرح کرد

طاهره شاددل: رادیوتئاتر مهم‌ترین بخش جشنواره فجر است

طاهره شاددل، کارگردان نخستین اجرای بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در مقام کارگردان و بازیگر دغدغه اهمیت به این حوزه را از سوی مدیران دارد. او با اعتقاد به اینکه رادیوتئاتر فرصتی برای گروه‌های شهرستانی و بیشتر دیده شدن است، تاکید می‌کند: رادیو تئاتر یکی از بخش‌های مهم جشنواره فجر برای استان‌هایی است که از امکانات کمتری بهره می‌برند؛ چراکه با ابتدایی‌ترین نیازهای اجرای یک نمایش، اثری جذاب و تاثیرگذار را خلق و به مخاطب ارائه می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی تئاتر فجر به نقل از ایسنا، طاهره شاددل، کارگردان و بازیگر تئاتر که روز یکشنبه، ۲۵ دی‌ نمایشش را به روی صحنه برد، ابتدا توضیحاتی درباره‌ این نمایش و اجرای گروه خود که از خراسان شمالی به جشنواره راه‌ یافته‌اند، ارائه کرد.

او گفت: «بوکه مِن» به زبان کرمانجی به معنی عروس من است. این نمایش به قصه‌ای بومی و محلی با رویکردی اجتماعی به خانواده اشاره دارد و داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که اگر چه در اوایل زندگی مشکلاتی داشته‌اند اما در نهایت زندگی‌شان ختم به خیر می‌شود.

شاددل با اشاره به این‌که «بوکه مِن» بر اساس پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای نوشته شده است و سعی در معرفی فرهنگ و آیین‌های سنتی خراسان شمالی دارد چنین اظهار کرد: احترام به خانواده، عشق و مسیر دستیابی به آن درون‌مایه نمایش ما بود.

او که خود یکی از بازیگران نمایش رادیویی «بوکه من» بود در معرفی بازیگران این اثر گفت: لیلا محمدی، مجید حمزانلو، میثم کمالی و آرش ضرغامی در این نمایش به عنوان بازیگر ایفای نقش کردند.

سرما کارمان را دشوار کرد

این کارگردان همچنین به برخی دشواری‌های پیش‌آمده برای گروه اجرایی خود در این اجرا اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه همزمانی برگزاری این بخش با امتحانات دانشگاهی و سرد شدن ناگهانی و بسیار زیاد هوا برای گروه ما که از فاصله بسیار دور از تهران به جشنواره آمدیم مشکلاتی را به همراه داشت. یکی از این مشکلات، مدیریت صوت و افکت گروه بود که به دلیل هم‌زمانی اجرای ما با امتحانات دانشگاهی و برگزاری کنکور، امکان همراهی ما را نداشت و کار را با دشواری روبه‌رو کرد.

او همچنین ادامه داد: از طرفی هم فاصله بسیار دور ما با تهران و نگرانی‌های حاصل از مسدودی جاده در اثر بارش برف و لغزندگی معابر، خستگی راه را به همراه داشت که شکرخدا روی اجرا تاثیر منفی نگذاشت و اعضای گروه به خوبی در مسئولیت‌ها و نقش‌های خود حاضر شدند.

شاددل سپس به مدیران جشنواره چنین پیشنهاد داد: از آنجا که رادیوتئاتر بخش تازه‌ای در ادوار اخیر جشنواره فجر است، نیاز دارد تا چارچوب و اساس‌نامه‌ای مدون برای آن تنظیم و به گروه‌های رادیوتئاتری ابلاغ شود تا بی‌نقص و به دور از تلاش‌های بیهوده در جشنواره حاضر شوند؛ به عنوان مثال این‌که طراحی لباس یا دکور داشته باشیم یا نه، هنوز مشخص نیست و هر گروهی سلیقه‌ای با این موضوع برخورد می‌کند؛ در حالی که بی‌شک گروه‌ها خواهان شفافیت الزامات این بخش هستند؛ چراکه بر قضاوت داوری اجراها تاثیر می‌گذارد.

این کارگردان در پایان با تقدیر از مدیران جشنواره و مدیران فرهنگی استان خراسان شمالی به منظور حمایت از گروه‌های رادیوتئاتری، گفت: رادیوتئاتر یکی از بخش‌های مهم جشنواره فجر برای استان‌هایی است که از امکانات کمتری بهره می‌برند؛ چراکه با ابتدایی‌ترین نیازهای اجرای یک نمایش، اثری جذاب و تاثیرگذار را خلق و به مخاطب ارائه می‌کند. همچنین فرصت حضور گروه‌های غیرتهرانی بیشتری را برای کسب تجربه و اجرا در تماشاخانه‌های پایتخت با مخاطبان حرفه‌ای و علاقه‌مندان گوناگون فراهم می‌کند.

بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با داوری حمید منوچهری، محسن سوهانی و نورالدین جوادیان از ۲۵ دی آغاز شده و تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر به نشانی خیابان حافظ نرسیده به خیابان سمیه ادامه دارد.




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران