در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

علی حسین قلی‌زاده: رادیوتئاتر یک میان‌ژانر کم‌خرجِ بالانشین است

علی حسین قلی‌زاده، کارگردان رادیوتئاتر «پل حمید»، این گونه نمایشی را یک میان‌ژانر کم‌خرجِ بالانشین نامید و گفت: رادیوتئاتر نسب به تئاتر صحنه‌ای ظرفیت اجرایی بالاتر، هزینه‌های کمتر و تمرینات راحت‌تری دارد و ضمنا قابلیت اجرا در همه‌جا را داراست. او همچنین توضیح داد که بر اساس علاقه‌اش به نویسندگی و بازیگری به سمت نوشتن و بازی در حوزه تئاتر رفته است.

به گزارش ایران تئاتر، علی حسین قلی‌زاده، هنرمند باسابقه رادیو با نمایش رادیویی «پل حمید» در بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

او که نمایشش به دلیل دریافت جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت مستقیما به جشنواره فجر راه یافته، از سال 64 پا به این عرصه گذاشته است.

رادیوتئاتر «پل حمید» پنج‌شنبه 29دی ساعت 18 به کارگردانی او در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا خواهد شد؛ به همین بهانه با قلی‌زاده به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

قلی‌زاده با اشاره به موضوع نمایشنامه رادیویی «پل حمید» گفت: این نمایش‌نامه روایتگر یکی از داستان‌های عملیاتی است که حمید باکری معاون لشکر 31 عاشورای آذربایجان در آن‌ها حضور داشته و استراتژی‌های خاص نظامی خود را به کار برده است.

این کارگردان رادیویی در مورد علت حضور در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر توضیح داد: این نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به علت استفاده‌ درست از مؤلفه‌های رادیوتئاتر جایزه ویژه هیئت‌داوران را گرفت و مستقیم به جشنواره فجر راه یافت.

این هنرمند در خصوص علت اجرا و کارگردانی این نمایش توضیح داد: این نمایش به‌عنوان یک پل برای پیوند دادن و برقراری ارتباط نسل گذشته با نسل کنونی است.

قلی‌زاده رادیوتئاتر را یک میان‌ژانر کم‌خرجِ بالانشین نامید و گفت: رادیوتئاتر نسب به تئاتر صحنه‌ای ظرفیت اجرایی بالاتر، هزینه‌های کمتر و تمرینات راحت‌تری دارد و همچنین قابلیت اجرا در همه‌جا را داراست.

این کارگردان نمایش رادیویی بیشترین مشکل رادیوتئاتر را ناآشنا بودن مسئولان فرهنگی با این حیطه دانست و گفت: بسیاری از کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند مؤلفه‌های اصلی رادیوتئاتر را نمی‌شناسند، بهتر است که استادان دانشگاه و افراد باتجربه، فعالیت بیشتری در این زمینه و با رویکرد آموزش و گسترش و شناخت هر چه بیشتر آن داشته باشند.

این هنرمند یکی از مزیت‌های رادیوتئاتر را دوچندان شدن زیبایی‌های صحنه دانست و بیان کرد: رادیوتئاتر ارتباط فوق‌العاده‌ای با مخاطب برقرار می‌کند.

علی حسین قلی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این‌که ژانر رادیوتئاتر نیازمند پژوهش و منابع آموزشی بسیاری است، گفت: رادیوتئاتر در کشورهای دیگر خیلی بیشتر از ایران جا افتاده و استادان و کاربلدان این عرصه باید خیلی در این زمینه کار کنند تا تجربیات بیشتری کسب کنیم.

حمید مجدآبادی، یونس کبیر، عارفه عارستان، ابوالفضل جبیری، بهنام پناهی و محمد کردآبادی بازیگران رادیوتئاتر «پل حمید» هستند.

علی حسین قلی‌زاده (کارگردان و نویسنده)، یعقوب نظرنیا (تهیه‌کننده)، حمید مجدآبادی (دستیار کارگردان)، نگین زاهد نسب (جلوه‌های تصویری)، رحمان سلمان‌زاده (افکتور)، محمد فتح‌آبادی (صدابردار) دیگر عوامل نمایش رادیویی «پل حمید» هستند.

بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با داوری حمید منوچهری، محسن سوهانی و نورالدین جوادیان از ۲۵ تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری در حال برگزاری است. 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران