در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش

محسن سوهانی: تنوع فرهنگی، مهم‌ترین ویژگی بخش رادیوتئاترِ جشنواره فجر است

محسن سوهانی، با اشاره به این‌که ۹۰ درصد آثار شرکت‌کننده در بخش رادیوتئاتر جشنواره ۴۱ فجر، تولید هنرمندان استانی است، این ویژگی را باعث ایجاد تنوع فرهنگی در این رویداد هنری دانست.

به گزارش ایران تئاتر، بخش رادیوتئاتر چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز یکشنبه ۲۵ دی به دبیری امین رهبر میزبان گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده و علاقه‌مندان به این هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیونمایش یکی از داوران این رویداد هنری است. با او به گفت‌وگویی کوتاه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

سوهانی رادیوتئاتر را حوزه‌ای میان‌رشته‌ای و تجربی با یک دهه قدمت دانست و گفت: «این حوزه در کشور ما و  در جشنواره‌هایی مثل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و مقاومت مخاطبان خود را پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «هنرمندان رفته رفته با ظرفیت‌ها، امکانات و ویژگی‌هایی این  قالب آشناتر می‌شوند. این رویداد هنری به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش به عنوان رویدادی موفق شناخته می‌شود که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.»

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو گفت: «عرصه‌های میان رشته‌ای در آینده هنر و فرهنگ بسیار مهم هستند. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که  با توجه به ظهور و بروز رسانه‌های دیجیتال کارکرد بسیاری از رسانه‌ها تغییر پیدا کرده است و آثار رادیوتئاتر که بسیار مینیمال و در مدت زمان کوتاهی تهیه و توزیع می‌شوند، جایگاه مناسبی در بین مخاطبان پیدا کرده است.»

او افزود: «یکی از برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی رادیو حمایت از قالب‌های نوظهور و جدید در حد وسع و امکاناتی که در اختیار دارد، است.»

داور بخش رادیوتئاتر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «در طی دوره‌های برگزاری بخش رادیوتئاتر استقبال مخاطبان از این هنر بسیار خوب بوده است. بسیاری از تماشاگران پیش از این با رادیو تئاتر آشنایی نداشتند اما پس از تماشا و شنیدن آثار به آن علاقه‌مند شده‌اند.»

او کیفیت آثار این رویداد هنری را بسیار خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: «خوشبختانه در این دوره با تنوع ژانر در آثار نمایشی این بخش مواجه هستم و هنرمندان در ژانرهای ترسناک، هیجانی، تاربخی و ... دست به تجربیات ارزنده‌ای زده‌اند.»

سوهانی ادامه دهد: «ویژگی بارزی که این جشنواره را از دوره‌های قبل متمایز می‌کند، حضور یک اثر از تهران و ۱۲ اثر از استان‌های مختلف است در واقع می‌توان گفت ۹۰ درصد این آثار تولید هنرمندان مراکز استان‌هاست.»

او افزود: «حضور هنرمندان از نقاط مختلف باعث شده است تا شاهد تنوع قومیتی و فرهنگی در آثار هنرمندان کشورمان باشیم. به ویژه اینکه هر کدام از آثار با گویش‌ها و فاکتورهای محلی  خودشان اجرا می‌شود و این عناصر بومی در طراحی لباس و صحنه حضور پررنگی دارد.»

سوهانی در پایان گفت: «تنوع فرهنگی یک ویژگی منحصر به فرد و درخشان ایران زمین است که خوشبختانه ما در این دوره جشنواره شاهد آن هستیم. تنوع ژانر نیز دیگر ویژگی مهم بخش رادیوتئاتر در جشنواره فجر امسال است.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«سووشون»؛ روایتی از حضور متفقین در ایران
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«سووشون»؛ روایتی از حضور متفقین در ایران

آرش جمال‌الدینی کارگردان رادیوتئاتر «سووشون»، این نمایش را روایتی از حضور متفقین و حال و هوای ضد استعماری حاکم بر ایران آن دوره، دانست که اهمیت ایران و خون های ریخته شده در راه استقلال کشور، مایه‌های دراماتیکی را به آن بخشیده است.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران