در گفتوگو با داور رادیوتئاتر فجر مطرح شد
نورالدین جوادیان: رادیوتئاتر زیرمجموعه تئاتر مادر است

نورالدین جوادیان، داور بخش رادیوتئاتر چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر رادیوتئاتر را زیرمجموعه تئاتر مادر یا همان تئاتر صحنهای دانست و گفت قطعا تماشای رادیوتئاتر در جشنواره باعث میشود، گروههای شرکتکننده در سالهای بعد به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند و شاهد آثاری با کیفیت بیشتر باشیم.
به گزارش روابط عمومی تئاتر فجر، بخش رادیوتئاتر چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از روز یکشنبه ۲۵ دی به دبیری امین رهبر میزبان گروههای نمایشی شرکتکننده و علاقهمندان به این هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.
نورالدین جوادیان یکی از داوران این رویداد هنری در تعریف رادیوتئاتر گفت: «رادیو دراما یا نمایش رادیویی زیرمجموعه تئاتر مادر یا همان تئاتر صحنه ای است. این هنر برخلاف تئاتر صحنهای فاقد آکسسوار، لباس و بدن بازیگر است.»
او ادامه داد: «البته در شیوه رادیوتئاتر بسیاری از افراد از آکسسوار، نور، لباس و بدن بازیگر نیز برای پیشبرد هدف خود استفاده میکنند که این موضوع مورد قبول برخی از هنرمندان و محل نقد مخالفان استفاده از ابزاری جز صدا در رادیوتئاتر است.»
جوادیان افزود: «مخالفان استفاده از دکور، نور و دیگر موارد تئاتر صحنهای در اجرای رادیوتئاتر معتقدند این هنر باید خصلت شنیداری کامل داشته باشد. درحالیکه موافقان استفاده از تکنیکهای تئاتر صحنهای در رادیوتئاتر با این موضوع مشکلی ندارند و استفاده از عناصر دیگر را در جهت پیشبرد هدف خود مناسب میدانند.»
این هنرمند آشنایی مخاطبان با رادیوتئاتر را در رشد این هنر ضروری دانست و گفت: «قطعاً اگر که حضور رادیوتئاتر در جشنوارهها و حتی اجراهای عموم افزایش پیدا کند؛ مخاطبان بسیار زیادی با آن ارتباط برقرار کرده و این هنر به افراد بیشتری معرفی خواهد شد.»
جوادیان سطح کیفی آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را مناسب دانست و افزود: «باید قبول کنیم که بخشی از داوری آثار هنری براساس سلیقه اتفاق میافتد. از نظر من 90 درصد آثار شرکتکننده از فاکتورهای رادیوتئاتر بیبهره بودند و درصد کمی به این هنر نزدیک بوده است.»
او ادامه داد: «حرفه ما به گونهای است که از طریق گوش میبینیم، فضاسازی میکنیم و پیاممان را انتقال میدهیم و قطعا در آثار رادیویی از نشانههای رادیویی مثل سکوت، افکت و موسیقی به عنوان سه عامل اصلی تولید استفاده میشود.»
این هنرمند توضیح داد: «در رادیو ما مثلث اتاق فرمان، بازیگر و افکتور داریم. مثلثی که باید به ایجاد هارمونی در تولید اثر کمک کند اما در رادیوتئاتر اتاق فرمان نداریم و باید بین بازیگر و افکتور هارمونی برقرار شود و بیشتر از نشانههای بصری استفاده کنند.»
نورالدین جوادیان در پایان گفت: «قطعا تماشای رادیوتئاتر در جشنواره باعث میشود تا گروههای شرکتکننده در سالهای بعد به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند و شاهد آثاری با کیفیت بیشتر باشیم.»