در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی

برای شادی مردم

عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایش­‌های چهل­‌ویکمین جشنواره­ بین‌المللی تئاتر فجر بود که شنبه هشتم بهمن 1401 شمسی مهمان سالن اصلی مجموعه­ تئاتر شهر و میزبان تماشاگران تئاتر بود. یکی از نکته‌­های بسیار بارز و برجسته درباره­ این اجرا، حضور پرشور و شمار تماشاگران بود. این حضور یک علت ویژه دارد؛ ایران و جهان امروز و روزگار ما، نیازمند شادی، کمدی و خنده است... این نیاز، روزبه­‌روز بیشتر رخ می‌­نمایاند و هنرمندی مؤثر و ماندگار خواهد بود که با برخورداری از دانش مخاطب­‌شناسی، به این نیاز درون و پیرامون خود پاسخی درخور و شایسته دهد...

یکی از نوین‌­ترین تعریف­‌ها در محافل هنری پیرامون هنر می­‌گوید: هنر یعنی تأثیر. این تأثیرگذاری رخ نخواهد داد، مگر آنکه ارتباط درست و ژرفی میان مخاطب و آفریده هنری ریخت یابد. بی­‌گمان بهترین راه روزگار ما برای برقراری ارتباط با مخاطب و تأثیرگذاری زیباتر، کمدی است. فردریش دورنمات گفته آورده است: «در سده­ بیستم آن‌چنان از هراس‌­های واقعی کرخت و بی­‌حس شده‌­ایم که تراژدی چندان اثری بر ما ندارد و فقط از راه برخورد با کمدی می‌­توان تراژدی را بازیافت.» چه‌بسا این ویژگی سده­ بیستم، در سده­ بیست‌­ویکم شدت بیشتری را یافته است.

کمدی جهان گسترده‌­ای است. خود شیوه‌­هایی دارد. می‌توان کمدی را هوشمندانه و با ظرافت طبع، هنرمندانه آفرید؛ همانند بسیاری از صحنه­‌های نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات». می‌­توان یک نمایش کمدی را با یک نگاه سطحی­‌نگرانه به شوخی‌­های کلامی جنسی فرو کاهید؛ همچون اندکی از لحظه­‌های نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات». کمدی زیبا باید برخوردار از بداهه‌­پردازی باشد؛ آن‌چنان‌که شماری از بازیگران نمایش مضحکه عجایب المخلوقات، ظریف و هوشمند، انرژی آن و لحظه­ تماشاگران را دریافت می­‌کردند و به‌­اندازه و به­‌جا بداهه می­‌گفتند؛ اما بداهه­‌پردازی تنها رکن و مؤلفه‌ کمدی نیست؛ آفرینش لحظه­‌های کمیک نیازمند طراحی و برنامه­‌ریزی است تا ریتم و تمپوی درست آن صحنه ریخت بیابند. همچون بسیاری از لحظه­‌ها و صحنه­‌های این نمایش که برخوردار از ریتم و تمپوی درخور و شایسته‌ای بودند.

کمدی یک دانش است: مجموعه­‌ای از تکنیک‌­ها که می‌­توانند به برانگیختن عاطفه­ی خنده در تماشاگر بینجامند. همانند یکی تکرار و دیگری ماشینی عمل کردن موجود زنده که هر دو به علت کردار و رفتار و حتی گفتار به‌دوراز خرد انسانی کاراکتر یا کاراکترهای نمایش، تماشاگر را به خنده، این عاطفه­ زندگی­بخش می‌­رسانند. اینکه چرا این فرآیند، فرآیند واکنشی دور از خرد، خنده­ انسان را در پی دارد، نکته­‌ای بارز است که اندیشمندان و پژوهشگران زمینه­ کمدی پیرامون آن فراوان گفته و نوشته­‌اند.

نمایش مضحکه عجایب المخلوقات نمایشی بهره‌­مند از شگردهای نمایش ایرانی است. یکی از این شگردها زن‌­پوشی است. بازی دقیق، خوش انرژی، برخوردار از ریتم و تمپوی ستودنی، سرشار از ظرافت و جزییات، با تمرکز بالا، برخوردار از فن بیان و زبان بدن درخور کاراکتر خاله‌خانم که درواقع یک زن­‌پوشی بود و بازیگری آقا به این نقش جان ­می‌­بخشید، یکی از مؤلفه‌های مهم این نمایش است. دریافت این بازیگر از نقش و ارائه‌ هنرمندانه­ او ستودنی و نیز به‌یادماندنی است.

از دیگر ویژگی­‌های ستایش‌برانگیز نمایش مضحکه عجایب المخلوقات ­می‌­باید که هماهنگی موجود در این آفریده­ هنری در بهره­‌گیری از رکن­‌ها و مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی را یاد کرد. دکور این نمایش بازنمایانده‌ گونه‌‍­ای از معماری ایرانی است. طراحی صحنه­ این نمایش توانسته است افزون بر چشم‌­نوازی و فضاسازی در بیشتر لحظه­‌ها و صحنه‌­ها کاربرد دراماتیک داشته باشد و نیز بر ایجاد دگرگونی دیداری و تنوع بصری طراحی میزانسن­‌ها و حرکت­‌های نمایش، اثر مؤثری را می­‌گذارد. نقاشی‌های به‌کاررفته در طراحی صحنه­ نمایش مضحکه­ی عجایب المخلوقات هم فضاساز، زیبا، چشم‌­نواز و دارای کارکرد دراماتیک هستند؛ فقط ای‌کاش با نگاه بر اینکه رویدادگاه شماری از صحنه­‌های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات قهوه‌­خانه هستند، در طراحی صحنه­ این نمایش از نقاشی‌هایی در پیوند با هنر پرده‌­خوانی و هنر خیالی­‌نگاری هم بهره ستانده شود.

طراحی حرکت­‌های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات وام‌­دار زیبایی­‌شناسی حرکت­های موزون فولکلوریک چندین قوم ایران اهورایی است. حرکت‌­های موزون اقوام ایرانی، این دست­افشانی‌­ها و پایکوبی­‌های شادانه را، می‌­توان از دیدگاه نشانه­‌شناسی رمزگشایی کرد و به دریافت و درک ژرف‌­تری از این هنر ناب دست یافت. طراحی جامگان و موزیک این نمایش نیز برخوردار از ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه‌ فرهنگ و هنر ایرانی است که هر دو پیوند عمیق و ناگسستنی با سبک زندگی دیروز و امروز ایرانیان دارند.

ترانه‌­های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات از دیگر مؤلفه‌های به‌یادماندنی این نمایش است. چه ترانه‌­ای که از خواص درمانی دم‌نوش‌ها و نوشیدنی­‌های گیاهی می‌گوید و در پیوند با فضای قهوه‌­خانه و شربت­‌خانه است، چه ترانه­‌هایی که یادآور نمایش­‌های روحوضی و هنر پیش‌پرده‌خوانی، ضربی­‌خوانی­‌ها و بیات‌تهران‌خوانی­‌ها، یادآور آفرینش­‌های هنرمندانه و پویش‌­های پژوهشانه­ زنده‌یاد استاد مرتضی احمدی هستند.

نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات»، نمایشی برگرفته و برخاسته از فرهنگ‌عامه‌ بسیاری از ایرانیان و در پیوند با همین مردم است که شادی و آرامش، امید و انگیزه را حق خویش می­‌دانند. این نمایش ادای احترامی به ایرانیان است که در درازنای تاریخ، رندانه و آگاه، شاد و شیدا، از حق خویش در برابر ستم و بیداد زمانه دفاع می‌کنند...




مطالب مرتبط

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

نظرات کاربران