علی قربانی، تهیهکننده نمایش تلویزیونی «اتوبان خاطره»، انجام کار پژوهشی برای نگارش متن این اثر را از شاخصههای آن دانست و گفت «اتوبان خاطره» در ۱۰ قسمت، بخشی از ابعاد زندگی اجتماعی شهید سردار سلیمانی را برای مخاطبان بازگو میکند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از میزان، «اتوبان خاطره» نام تلهتئاتری است که در بخش نهایی نمایشهای تلویزیونی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و در کنار 10 اثر دیگر پذیرفتهشده این بخش حضور دارد. اثری که همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی از شبکه پنج سیما نیز روی آنتن رفت.
قربانی با اشاره به اینکه این تلهتئاتر در 10 قسمت تهیه شده است، گفت: «هر یک از این قسمتها که به طور میانگین 18 تا 23 دقیقه هستند، داستانی متفاوت اما بههمپیوسته را روایت میکند که ماجرای اصلی آن با آخرین کار مشترک یک زوج نقاش در ارتباط است.»
او ادامه داد: «این زوج نقاش که در آستانه جدایی قرار دارند در کاری به سفارش شهرداری، چهره شهید سردار سلیمانی را در یکی از بزرگراههای تهران نقاشی میکنند و در این کار با ماجراهای مختلفی روبهرو میشوند.»
این تهیهکننده تلویزیونی پرداختن به ابعاد اجتماعی زندگی سردار شهید سلیمانی را اساس و پایه اصلی نمایش «اتوبان خاطره» دانست و افزود: «برای نگارش نمایشنامه این اثر از منابع مکتوبی مختلفی کمک گرفته شد تا در هر قسمت نمایش به یکی از آموزههای زندگی این شهید پرداخته شود.»
قربانی همچنین گفت: «تولید این کار حدود چهار ماه زمان برد و در کنار چهار بازیگر اصلی که از چهرههای شناختهشده سینما و تئاتر هستند، هشت بازیگر دیگر نیز در این اثر به ایفای نقش پرداختند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، میگوید این نمایش در یک فضای بومی شکل میگیرد و به باورها و ناباوریهای شخصیتهای نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.