میلاد جباری مولانا، کارگردان و تهیهکننده نمایش تلویزیونی «جهان سرد» با بیان اینکه در این اثر شصت دقیقهای، مخاطب بخشی از نمایش است، به بیان چگونگی تبدیل تئاتر کاربردی به تلهتئاتر در این اثر نمایشی حاضر در جشنواره چهلودوم فجر پرداخت.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، تلهتئاتر «جهنم سرد» از جمله 11 اثر راه یافته به بخش نمایشهای تلویزیونی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است؛ نمایشی که مضمونی تاریخی دارد و داستان آن در دوران پهلوی دوم به پیش میرود.
میلاد جباری مولانا، تهیهکننده تئاتر تلویزیونی «جهنم سرد» گفت: «داستان این اثر مربوط به ماجرای ترور رضا زندیپور، رئیس زندان کمیته مشترک در سال 53 است که طی فرایند نمایش تلاش میشود ماجراهای مربوط به این ترور و تیرباران 9 زندانی به جبران آن مورد بررسی قرار گیرد»
او با اشاره به اینکه مخاطب از ابتدای نمایش «جهنم سرد» خود را به عنوان یکی از زندانیان میبیند، توضیح داد: «مخاطب با چشمانی بسته به ماجرای نمایش وارد میشود و بخشی از آن به شمار میآید.»
این تهیهکننده نمایش تلویزیونی افزود: «دوربینهای به کار گرفته شده برای تصویربرداری این اثر نیز همانند مخاطب در کار دیده میشوند به شکلی که دوربینها از چشم مخاطبان دور نمیماند و گاهی مخاطب خود را در جایگاه تصویربردار میبیند»
جباری مولانا که نویسنده این اثر نیز هست، ادامه داد: «در «جهنم سرد» برای نخستینبار یک تئاتر کاربردی به تلهتئاتر تبدیل و تلاش شد همانطور که در حوزه تئاتر کاربردی مخاطب در اجرای نمایش و پایانبندی آن دخیل است، در این اثر نیز نقش خود را ایفا کند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، بهصورت برخط، شامگاه سهشنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی میداند، ضمن اینکه نشانههایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل ...
یاسر رستمی، کارگردان نمایش «قدم نو رسیده» میگوید برای نخستین بار در تئاتر کشور، افراد شنوا و ناشنوا کنار یکدیگر میتوانند به تماشای این اثر بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند.