گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر
شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت میکند
شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهمترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سالهای دهه چهل خورشیدی میداند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، بخش رادیوتئاتر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به عنوان آغازگر اجراهای نمایشی این رویداد از 27 تا 30 دی میزبان یازده اثر تولیدشده توسط هنرمندانی از سراسر کشور است.
یکی از آثار این بخش، نمایش «ن مثل نقره» به نویسندگی سولماز ملکی و کارگردانی شاهد مجتهدزاده اردبیلی از استان اردبیل است. این نمایش، نگاهی تاریخی به موضوع حضور آمریکاییها در ایران و هجوم فرهنگی آنها به هویت زن ایرانی دارد. با کارگردان این نمایش، درباره درونمایه و شیوه کارگردانی آن به گفتوگو پرداختیم.
مجتهدزاده میافزاید: «داستان نمایش در بهار سال 1343 در اردبیل اتفاق میافتد. داستان درباره نقره، دختر جوانی است که سرنوشت خود را در شغل آموزگاری روشن میبیند ولی سرمشق زندگی، دفتر زندگیاش را دستکاری میکند و او به عروسکی در یک بازی مدرن تبدیل میشود.»
او درباره بازیگران این نمایش میگوید: «همه بازیگران این نمایش، از بازیگران باتجربه رادیو و تئاتر اردبیل هستند.»
این کارگردان توضیح میدهد: «اجرای نمایش در قالبی ترکیبی از اجرای رادیویی و صحنهای طراحی شده است. برای لباس نمایش هم، طراحی مناسب برای دهه چهل در نظر گرفته شده است.»
مجتهدزاده درباره موزیک نمایش میگوید: «برای اجرای موزیک هم، گروه عاشیق با سازها و اجرای زنده موسیقی محلی، نمایش را همراهی خواهند کرد.»
مدت زمان اجرای نمایش «ن مثل نقره» حدود 50 دقیقه است و در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران روی صحنه میرود.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.