افشین حسنیکیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه بالای سالنهای خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمیشدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر که از این دوره به این رویداد اضافه شده، در غیاب جشنواره تئاتر دانشجویی تلاش دارد پاسخی درخور و ممکن به نیاز و اشتیاق دانشجویان برای حضور بر صحنه ها باشد.
افشین حسنی کیا درباره موضوع نمایش «اوبِرمِنش» گفت: «داستان این اثر درباره فردی است که در اثر سوءمصرف مواد مخدر دچار توهم شده و وارد جمجمه خود میشود و با ابرانسانهایی که در ذهنش رشد داده گفتوگو میکند و ...»
او درباره چالشهای پیرامون تولید این نمایش توضیح داد: «انتخاب بازیگر قسمت فرم، روند دشواری را طی کرد، چراکه اغلب بازیگران علاقهمند به دیالوگگویی هستند.»
این هنرمند درباره بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر هم گفت: «نقد من این است که ما کنار افرادی قرار گرفتهایم که در یک سال اخیر اجرای عموم داشتهاند و به همین دلیل اشراف کاملی بر صحنه دارند. اتفاق مثبت هم این است که هر اجرا برای دو بار روی صحنه میرود. جشنواره تئاتر دانشگاهی در زمان برگزاری، برای ما دانشجویان همچون افقی روشن بوده است و همواره پیگیر آثار حاضر در آن بودهایم. خوشحالم که بخش دانشجویی به جشنواره فجر اضافه شده است. در چند سال اخیر به دلیل هزینه بالای سالنهای خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمیشدم. جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.»
این هنرمند در پایان افزود: «یک گروه بیست نفره چندین ماه برای این نمایش تمرین کردهاند و امیدواریم اجرای ما تنها محدود به جشنواره نباشد و حمایت بیشتری از آن صورت گیرد تا آثار حاضر در جشنواره، برای دریافت نوبت اجرا با مشکل مواجه نشوند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، میگوید این نمایش در یک فضای بومی شکل میگیرد و به باورها و ناباوریهای شخصیتهای نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.