در حال بارگذاری ...
در جلسه نقد و بررسی آثار مسابقه تئاتر ایران مطرح شد:

حلقه مفقوده تئاتر ما دراماتورژی است

منتقدان تئاتر در نخستین جلسه نقدو بررسی آثار بخش مسابقه تئاتر ایران با تاکید بر اهمیت نمایشنامه، از  دراماتورژی به عنوان حلقه مفقوده در تولیدات نمایشی کشور یاد کردند.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه تئاتر ایران با حضور رضا آشفته و سیدعلی تدین‌صدوقی، منتقدان تئاتر و جمعی از هنرمندان با مدیریت عباس غفاری، روز دوشنبه دوم بهمن در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

تماشاگر بهترین منتقد یک اثر نمایشی است 

نقدو بررسی نمایش «ترمز اضطراری» به کارگردانی بهاره افضلی اولین بخش این برنامه بود.

سید علی تدین صدوقی با بیان اینمه بهترین منتقد یک نمایش، تماشاگران آن نمایش هستند، گفت: «ویژگی این نمایش زنانه بودن آن است. ازنظر من، متن نمایشنامه از ایده اولیه آن  بهتر بود و نقص متن تعلیق بیش‌ازاندازه آن بود که باعث خسته شدن مخاطب می‌شد.»

او ادامه داد: «معمولاً تعلیق همسو با کار است و باید از دل ماجرا بیرون بیاید.»

تدین با قدردانی از بازی روان زینب مشعلدار که بار طنز این نمایشنامه را برعهده داشت، گفت: «متن نمایشنامه را دوست داشتم و به همین دلیل با اجرا ارتباط برقرار کردم.

او برگ برنده نمایش «ترمز اضطراری» را پرهیز از شعارزدگی و ارتباط خوب و مؤثر با تماشاگر عنوان کرد.

تلاش برای ارائه الگویی از «شاهنامه» فردوسی

در بخش دوم جلسه، رضا آشفته درباره نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا گفت: «این اثر نمایشی که به داستان زندگینامه کیخسرو می‌پردازد در تلاش است؛ برای کودکان و نوجوان نسل حاضر الگویی از شاهنامه فردوسی ارائه دهد. تفکری که از سال‌های سی و چهل به‌عنوان تئاتر ملی پایه‌گذاری شده و بسیار قابل تأمل است.»

او افزود: «به نظر می‌رسد حلقه مفقوده تئاتر ما و گروه اجرایی این نمایش، دراماتورژی است که باید ارجاعات ملی داشته باشد. این حلقه مفقوده همواره با اغفال روبه‌رو بوده و گاهی تئاتر ما را اذیت کرده است.»

او با تقدیر از عوامل این نمایش که به اقتباس از یک اثر ملی پرداخته‌اند، ادامه داد: «پرداختن به کیخسرو برای من جالب بود؛ چون به‌عنوان باخردترین پادشاه «شاهنامه» جایش در نمایشنامه‌های ایرانی بسیار خالی است.»

آشفته با بیان اینکه هویت باختگی یکی از مسائل مهم فراموش شده در پیشرفت یک کشور است، افرود: «ما در ارجاع به هویت می‌توانیم به خود واقعی‌مان برسیم. پس وقتی داریم اقتباس می‌کنیم؛ باید ارجاعات را برای خودمان مرور کنیم. این مرور باعث می‌شود تاریخ کهن ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد.»

این منتقد گفت: «با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه در حال رخ داده است، نمایش‌های اقتباسی از آثار فاخر ایرانی مثل «شاهنامه» نشان می‌دهد که بن اندیشه ما ایرانی‌ها به‌واسطه گذر تاریخ صلح و آرامش است؛ ما کشور جنگ نیستیم؛ حقیقت وجودی ما فردوسی و بایزید بسطامی است.»

جلسات نقد چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با نگاهی ویژه به جایگاه ارزشمند و قابل تامل نقد در حوزه تولیدات نمایشی کشور از دوم تا دوازدهم بهمن، هرروز ساعت 11 تا 13 در تالار مشاهیر میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:

بودجه انجمن‌های نمایش استان‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است

محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمن‌های نمایش شهرستان‌ها و استان‌ها تدارک ببینیم که به‌زودی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است
گفت‌وگو با کارگران حاضر در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر

نسا سلیمانی: تثبیت بخش فراگیر، فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه است

کارگردان نمایش خیابانی «رومئوBژولیت» تثبیت بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توان‌خواه بیان کرد.

|

نظرات کاربران