علیرضا حاجیبابایی با اشاره به برگزاری بخش دانشجویی جشنواره ۴۲ فجر گفت این اتفاق جای امیدواری دارد. نیاز است که به این بخش توجه ویژهای شود و در آینده نیز، همراه همیشگی این رویداد باقی بماند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی علیرضا حاجی بابابی یکی از آثار بخش دانشجویی جشنواره 42 تئاتر فجر است که از دانشگاه آزاد تهران مرکز در این رویداد حضور دارد.
حاجیبابایی در مورد این اثر که روز سهشنبه سوم بهمن در دو نوبت 16 و 18:30 در تالار مولوی اجرا خواهد شد، گفت: «نمایش«در انتظار گودو» برای من پروژه بسیار بزرگی بود، زیرا متن بکت نمایشنامهای بسیار پیچیده و دشوار است.»
علیرضا حاجی بابایی در مورد روند تولید نمایش «در انتظار گودو» گفت: «من نمیتوانستم با ترجمههای موجود از این متن ارتباط برقرار کنم و تصمیم گرفتم متن اصلی را مطالعه کنم و با خواندن آن، تصویرهایی در ذهنم شکل گرفت. در مسیر ترجمه، کلمات متفاوتی را ریشه یابی کردم و به همین دلیل روند ترجمه این کار هفت ماه به طول انجامید. سیامک زنجانی در این کار بازیگردان و مشاور بنده بود.»
حاجی بابایی افزود: «نمایشنامه «در انتظار گودو» به زمان زیادی برای آمادگی اجرا نیاز دارد. این متن شامل چند فصل می شود. اجراهای مختلفی را با رویکردهایی متفاوت از این اثر را مشاهده کردم.»
او همچنین درباره بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر گفت: «برگزاری این بخش اتفاق بسیار خوب و مثبتی است و جای امیدواری دارد. نیاز است تا به این بخش توجه ویژهای شود و در آینده نیز، همراه همیشگی این رویداد باقی بماند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازهها حضور یافته میگوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری میشوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفتهاند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شدهاند، ...
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...
کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مهدی یحییآبادی، نویسنده و کارگردان نمایش «کارنان» با بیان اینکه جشنواره فجر به عرصه نمایش هویت و جایگاهی ویژه میدهد، میگوید هر بخش و فضایی که به جشنواره تئاتر فجر اضافه میشود، جایگاه و امکان حضور بیشتری برای تجربه نسل جوان فراهم میکند.