شیوا قاسمی، کارگردان تئاتر خیابانی «باشد وقتی دیگر» با بیان اینکه در این بخش از چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، جمعی از بهترینها و سرآمدان استانها حضور دارند، رقابت در این دوره از جشنواره را بسیار سخت و نزدیک دانست.
به گزارش ایران تئاتر، جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امسال در چهل و دومین دوره از برگزاری خود شاهد اجرای بیش از صد نمایش خیابانی است که گروههای مختلف هنری به ویژه گروههای تئاتر استانی در شکلگیری آن نقش پررنگی دارند.
نمایش «باشد وقتی دیگر» کاری از هنرمندان هرمزگانی از جمله آثار راهیافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر است که پس از پشت سر گذاشتن رقبای استانی و منطقهای، روز دوم بهمن در پهنه رودکی، اجرا در قالب اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر را تجربه کرد.
شیوا قاسمی در مقام کارگردان «باشد وقتی دیگر» درباره موضوع این تئاتر خیابانی گفت: «مخترع جوانی که اختراعش به مرحله تولید نرسیده و حالا به خاطر امرا معاش به مسافرکشی روی آورده است به دلیل پنهان کردن این موضوع از همسرش در جریان اتفاقات مختلفی قرار میگیرد که عمده آن نیز به سوءظنهای همسرش مربوط است.»
این هنرمند هرمزگانی که ایفای نقش همسر مخترع بیکار را هم در نمایش «باشد وقتی دیگر» بر عهده دارد، ادامه داد: «در این تئاتر خیابانی بیست دقیقهای تلاش کردیم معضل بیکاری را در قالب فانتزی و موزیکال به چالش بکشانیم.»
او با بیان اینکه موسیقی این کار بر مبنای متن و دیالوگها ساخته شده است، افزود: «نمایش «باشد وقتی دیگر» به نویسندگی پژمان شاهوردی از ساختار جدیدی برای بازگو کردن امری تکراری به نام بیکاری برخوردار است که امیدواریم مخاطب را جذب کند.»
قاسمی همچنین با پروپیمان خواندن جدول اجراهای تئاتر خیابانی جشنواره چهلودوم، یادآور شد: «تعداد آثار قابل توجه است و بهترینها و سرآمدان تئاتر خیابانی استانها برای رقابتی نزدیک به جشنواره آمدهاند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.