محمد جواد شریفی که پیش از این نمایشش از جدول جشنواره تئاتر فجر کنار گذاشته شده بود، با ابراز خرسندی از بازگشت نمایش «خاطرات یک دلقک» به جشنواره فجر گفت خوشبختانه اصلاحیههایی که به کار اعمال شده، لطمهای به اجرای ما نمیزند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، نمایش «خاطرات یک دلقک» از شهر اراک که متقاضی شرکت در بخش مسابقه ایران چهلودومین جشنواره تئاتر فجر است، به این رویداد بازگشت.
همزمان با این اتفاق، شریفی در گفتوگویی تاکید کرد که همه مراحل قانونی را برای پیگیری و رفع مشکل نمایش خود طی میکند. تا اینکه عصر روز گذشته، دوشنبه دوم بهمن روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد که نمایش «خاطرات یک دلقک» به جشنواره بازگشته است و روز جمعه ۶ بهمن در تالار محراب به صحنه میرود.
شریفی، از بازگشت نمایش خود به جدول جشنواره ابراز خرسندی کرد، گفت: «با پیگیری مدیر کل ارشاد استان مرکزی، حراست این استان، استاندار اراک و حمایت همه جانبه حراست اداره کل هنرهای نمایشی، لطف شورای نظارت و ارزشیابی این اداره، حمایت شخص مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر، نمایش ما به جدول جشنواره بازگشت.»
او ادامه داد: «بعد از پیگیریهایی که انجام دادیم، خوشبختانه یک بازبینی دیگر برای ما در نظر گرفتند و نمایش بعد از اعمال اصلاحیههای لازم، به جشنواره بازگشت.»
این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا اصلاحیهها لطمه جدی به شاکله کار زده است؟ توضیح داد: «خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاد. ما اصلاحیهها را رعایت کردیم و دوستان هم همراهی کردند و نمایش به جشنواره بازگشت.»
شریفی که نمایش خود را با متنی از حسین و افق ایرجی روی صحنه میبرد، درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: «نمایش ما بر اساس «شاهلیر» شکسپیر نوشته و اجرا میشود. اجرای ما به صورت پارودی و ایرانیزه اجرا می شود و از شیوه نمایشی تخت حوضی هم استفاده میکنیم و کارمان ریتمیک و موزیکال است.»
نمایش «خاطرات یک دلقک» روز جمعه ششم بهمن ساعت ۱۷ یک تک اجرا در تالار محراب دارد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
دومین کارگاه آموزشی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با موضوع «فرم-حرکت» و با تدریس هایک اسرافیلیان با تأکید بر جایگزینی حرکت به جای دیالوگ برای انتقال مفهوم در تئاتر معاصر برگزار شد.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...
کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.