حسین نصیری کارگردان نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» میگوید از آنجا که حرفه اصلیاش انیمیشن است، علاقه داشته است روزی بتواند تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از پانا، نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» در بخش دانشجویی جشنواره 42 تئاتر فجر حضور دارد و روز سهشنبه سوم بهمن در سالن استاد جعفر والی در مجموعه تئاتر محراب روی صحنه رفته است. این اثر که فضایی کمدی دارد، درباره دو دزد است که از طریق دو سازمان مختلف، برای دزدیدن یک الماس استخدام شدهاند.
حسین نصیری درباره «مارسی نوزده نود و شیش» گفت: «من فضاهای رئال، درام و تراژدی را امتحان کرده بودم و در این اثر میخواستم به فضایی متفاوت مانند کمدی وارد شوم، چراکه از نظر من اینروزها برای مردم، سرگرم شدن اهمیت بیشتری دارد.»
نصیری با بیان اینکه یکی از اصلیترین چالشهای پیش روی او، انتخاب سبک این نمایش بود، ادامه داد: «در ابتدا تلاش کردیم رویکردی رئال را در پیش بگیریم اما به تدریج متوجه کاستیها شدیم و تصمیم گرفتیم از فضای پویانمایی نیز استفاده کنیم. حرفه اصلی من انیمیشن است و علاقه داشتم روزی بتوانم تئاتر و این رشته را با هم تلفیق کنم.»
این کارگردان درباره اضافه شدن بخش دانشجویی به جشنواره فجر هم گفت: «یکی از اتفاقهای مهم جشنواره امسال، حضور بخش دانشجویی است، چراکه به دانشجویان این امکان را میدهد تا بتوانند قابلبیتهای خود را عرضه کنند و در فضای رقابتی با یکدیگر قرار بگیرند. یکی از راهکارهای حمایت از افراد برگزیده، میتواند تسهیل روند اجرای عمومی آثارشان باشد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.