علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوسنامه اهل هوا» معتقد است این نمایش که بر اساس آیینها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده است، تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، بهویژه کشورهای جهان سوم است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از تا 12 بهمن میزبان آثارهنرمندانی از سراسر کشور خواهد بود.
در این بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، علیرضا داوری از استان هرمزگان با نمایش «کابوسنامه اهل هوا» برگرفته از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی حضور دارد. این نمایش که دوم و سوم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، روایتی از تقابل اندیشههای پسااستعماری را در چالش بین سنت و مدرنیته ارائه میدهد.
با علیرضا داوری درباره درونمایه این نمایش، کارگردانی، و اجرای آن به گفتوگو پرداختیم.
علیرضا داوری نمایشنامه خود را پرداختی تحلیلی-توصیفی و اقتباسی وفادار، از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی معرفی می کند که سال 1345 به چاپ رسیده است.
این هنرمند در این باره، گفت: «در این اقتباس، ریشه های استعماری افسانههای هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شدهاند و مورد نقد قرار گرفتهاند. ساعدی با استفاده از افسانههای کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران و با بهرهگیری از عناصر اسطورهای نمادین، بر اساس نظریات شرق شناسی «ادوارد سعید»، شرق شناس مشهور، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته است. گستره این بیان مقایسهای را میتوان تا تقابل سنت و مدرنیته در بسیاری از جوامع امروز دنیا که پیشتر تحت استعمار بوده اند، تعمیم داد.»
داوری افزود: «بازیگران نمایش «کابوسنامه اهل هوا» را سه طیف از بازیگران استان هرمزگان شامل نسل پیش از انقلاب اسلامی، نسل دهه 60 تا 80 و نسل دهه 80 تاکنون، تشکیل میدهند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مجتبی لالهزاری، کارگردان نمایش «دللرزه»، از جمله حاضران در مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری حاصل دغدغهمندی نویسنده آن، سیدعلی موسویان نسبت به موضوع بخشش و جلب رضایت اولیای دم میداند که اشارهای هم به حادثه مرگبار قطار ...
داور بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است میگوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصتهای برابر در زندگی شخصیشان کمک میکند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...
هنرنمایی اهالی تئاتر از سراسر کشور در چهارمین روز برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بار دیگر، شکوه فرهنگ، آیین و رسوم ایرانی را به نمایش گذاشت.
امید رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوشکن میشنوی»، این نمایش بیست دقیقهای را دارای درونمایهای اجتماعی و دفاع مقدسی میداند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره میکند.
حسین نصیری کارگردان نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» میگوید از آنجا که حرفه اصلیاش انیمیشن است، علاقه داشته است روزی بتواند تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کند.