در گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر مطرح شد
«مغزهای کادوپیچشده»؛ روایت یک قصه واقعی در جنگلهای نور
مهدی نصراللهزاده، کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر گفت «مغزهای کادو پیچ شده» روایت یک قصه واقعی در جنگلهای نور است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، مهدی نصراللهزاده، کارگردان نمایش خیابانی «مغزهای کادوپیچشده» حاضر در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از شهرستان نور استان مازندران است که روز یکشنبه هشتم بهمن در پهنه رودکی اجرا میشود.
مهدی نصراللهزاده، نویسنده و کارگردان تئاتر سالها مشغول به فعالیت در این عرصه بوده و چندین اثر نمایشی (صحنه ای و خیابانی) و چندین فیلم کوتاه و مستند تولید کرده است. با این هنرمند برای آگاهی از چند و چون به سرانجام رسیدن نمایش و شیوه اجرای «مغزهای کادوپیچشده» به گفتوگو نشستیم.
نصراللهزاده در مورد داستان نمایش «مغزهای کادوپیچشده» توضیح میدهد: «این نمایش راوی یک قصه تاریخی و واقعی در ایزدشهر استان مازندران است که طی آن فردی به نمایندگی از مردم به مقابله با قاچاقچیان چوب می پردازد که منجر به اتفاقی شگفت میشود.»
او نبود محیط تمرینی مناسب برای گروههای نمایشی و نیز عدم اعتبار و بودجه مناسب برای تولید تئاتر را از چالشهای این هنر در استان مازندران میداند.
نصراللهزاده که مسئول انجمن نمایش شهرستان نور نیز هست، درباره اهمیت برگزاری جشنواره فجر گفت: «قطعا برگزاری جشنوارهای بااعتبار و شریف همچون فجر به روشن ماندن چراغ کمفروغ تئاتر کمک خواهد کرد و این موضوع همچنین در آشنایی با فرهنگها، آداب و رسوم مناطق کشور نقش بهسزایی دارد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
داوود پارسا، کارگردان اثر نمایشی «لولیدن در آخرین خواب کسی که هرگز نخوابیده بود» که در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، میگوید این نمایش در یک فضای بومی شکل میگیرد و به باورها و ناباوریهای شخصیتهای نمایش در فضایی رئالیستی و جادویی ...
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.