سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از آنا، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شرکت بیش از 100 اثر در چهار زیربخش مسابقه تئاترخیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر در حال برگزاری است.
«شجاعدل» به نویسندگی و کارگردانی سعید بادینی از استان سیستان و بلوچستان، از جمله آثار راهیافته به جشنواره فجر 42 است که در چهار نوبت در روزهای هشتم (دو بار)، دهم و یازدهم بهمن در پهنه رودکی، محوطه فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای رازی اجرا میشود. این نمایش، خاطراتی را درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی از زبان چندین کلاه روایت میکند.
سعید بادینی با بیان اینکه نمایش«شجاع دل» روایت کلاهی است که آرزو دارد روی سر حاج قاسم سلیمانی باشد، گفت: «این کلاه قبل از آنکه به آرزویش برسد، از کلاههای افرادی که در زمانهای مختلف کنار حاج قاسم بودهاند، همچون عماد مغنیه، مسعود بارزانی، بیسیمچی حاجقاسم در دوران جنگ تحمیلی و خادم امام رضا (ع) و... میخواهد که در باب شخصیت این بزرگمرد به نقل خاطره بپردازند و خودش از موقعیتهای مختلفی که این افراد با سردار دلها همراه بودهاند، نقل میکند.»
این کارگردان درباره فضاسازی این نمایش که به مدت 30 دقیقه اجرا میشود، توضیح داد: «در این نمایش از چند قوطی آهن بهره گرفتیم که موقعیتهای نمایش را تصویرسازی میکنند.»
بادینی جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن بهتر اهالی تئاتر دانست و گفت: «جشنواره تئاتر فجر در واقع سکوی پرتابی برای هنرمندان است، ضمن اینکه تماشای آثار مختلف در دل این اتفاق، یک کارگاه آموزشی است.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.