علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، بهویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «دنگ»، به کارگردانی علی مرادزاده، حاضر در بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر، چهارشنبه چهارم بهمن 1402، در مجموعه تئاتر مولوی روی صحنه رفت.
مرادزاده در توضیح موضوع نمایش «دنگ»، با بیان اینکه فرهنگ بسیار غنی مردمان جنوب ایران، نسل به نسل منتقل میشود و باید از آن حفاظت کرد، گفت: «تاثیری که جنگ و دوران دفاع مقدس بر زندگی مردمان آن دوره از تاریخ برجا گذاشته است، از دغدغههای اصلی من برای انتخاب این متن بوده است.»
او افزود: «به عنوان دبیر کانون تئاتر دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در مدت تحصیل در مقطع کارشناسی و با توجه به اینکه در این دانشگاه هیچ رشته تحصیلی مرتبط و نزدیک به رشته تئاتر نیست، شاهد استعدادها، تواناییها، انگیزهها و ظرفیتهای بسیار زیادی در شاخههای مختلف تئاتر در بین دانشجویان بودهام.»
این هنرمند درباره حضور خود در جشنواره تئاتر فجر 42 گفت: «یکی از اهداف من از حضور در این جشنواره، کسب تجربه، اجرا در فضای جشنوارهای، حضور در موقعیت و فضای کاملا تئاتری، دیدن نمایشهای گروههای مختلف و ایجاد تعامل با آنهاست. راه پیدا کردن به جشنواره تئاتر فجر خود بستر مناسبی برای سنجیدن افراد است. به نظر من در بخش دانشجویی با حمایت از این هنرمندان میتوان به نتایج خوبی دست پیدا کرد. این حمایتها میتواند آموزشی و همینطور مهیا کردن زمینه استفاده و بهکارگیری در کارهای مختلف در فضای دانشگاه و یا حتی خارج از دانشگاه باشد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
داور بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است میگوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصتهای برابر در زندگی شخصیشان کمک میکند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.