امیرعباس پارساییان، کارگردان «آقای ایکس» میگوید این نمایش که در بخش خیابانی جشنواره فجر اجرا میشود، روایت زندگی مردم در بستر اجتماع و همدلی میان آدمهاست.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، پذیرای نمایش «آقای ایکس» به نویسندگی رضا اعظمیراد و کارگردانی امیرعباس پارساییان از یزد است.
امیر عباس پارساییان، کارگردان راهیافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر که با حضور بیش از صد اثر در چهار زیربخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران، ویژه غزه، هویت ملی و فراگیر در حال برگزاری است، از درونمایه، فضا و ساختار نمایش خود گفت.
این هنرمند، با بیان اینکه داستان نمایش درباره «آقای ایکس» است که با وام صاحب خانه میشود، اما به واسطه همسایههایی که دارد به جنون میرسد، گفت: «این نمایش بیستدقیقهای فانتزی، موزیکال و در ژانر اجتماعی، روایت زندگی مردم در بستر اجتماع است و بر همدلی میان آدمها تاکید دارد.»
او ادامه داد: «در واقع این اثر نمایشی، بیانگر این است که در اوضاع بد اقتصادی و فشاری که روی همه مردم است، به جای اذیت کردن یکدیگر، همدل و همراه باشیم و به هم کمک کنیم.»
پارساییان، درباره فضاسازی نمایش «آقای ایکس» هم گفت: «پنج سکو برای نشان دادن موقعیتهای مختلف نمایش درنظرگرفته شده و فضا کاملا فانتزی و موزیکال است.»
او که نخستین تجربه کارگردانیاش را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تجربه میکند، این رویداد را بزرگترین رخداد نمایشی و ویترین تئاتر ایران معرفی کرد و افزود: «آرزوی هر هنرمندی حضور در این رویداد تئاتری است تا علاوه بر تبادل ارتباط با هنرمندان و تماشای آثار راهیافته، به کسب تجربه بپردازد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
امیرعباس پارساییان، کارگردان «آقای ایکس» میگوید این نمایش که در بخش خیابانی جشنواره فجر اجرا میشود، روایت زندگی مردم در بستر اجتماع و همدلی میان آدمهاست.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.