کارگردان نمایش خیابانی «رومئوBژولیت» تثبیت بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان توانخواه بیان کرد.
به گزارش ایران تئاتر، بخش فراگیر از جمله بخشهایی است که امسال برای نخستین بار به چهلودومین جشنواره تئاتر فجر افزوده شده است؛ بخشی که در نمایشهای خیابانی و صحنهای 20 نماینده دارد.
نمایش «رومئوBژولیت» به کارگردانی نسا سلیمانی هم یکی از آثار بخش فراگیر است که به عنوان منتخب جشنواره آفتاب به این دوره از جشنواره فجر راه یافته و سوم بهمن در نخستین اجرای خود میزبان مخاطبان حاضر در سکوی تئاتر شهر شد و مورد اقبال و توجه مخاطبان و تماشاگران قرار گرفت.
سلیمانی درباره نمایش 25 دقیقهای «رومئوBژولیت» گفت: «این اثر برگرفته از «رومئو و ژولیت» شکسپیر است با این تفاوت که شخصیتهای اصلی این داستان افراد معلولی هستند که علاوه بر آنکه با مخالفت خانوادههایشان برای ازدواج روبهرو میشوند، فضایی مناسب برای دیدار یکدیگر در سطح شهر نیز نمییابند.»
او با بیان اینکه این اثر به دنبال بیان بخشی از مشکلات توانخواهان است، افزود: «حرف B در نام این اثر هم به این دلیل به کار رفته است که شاید افراد سالم بتوانند سرانجام به خواسته خود برای ازدواج دست یابند اما این مورد برای افراد معلول بسیار کمتر اتفاق میافتد.»
این هنرمند که با این اثر نخستین تجربه کارگردانی تئاتر معلولین را پشت سر میگذارد، ادامه داد: «در این کار تمامی تغییرات فضا در اجرای بخشهای مختلف توسط معلولین انجام میشود که کار آسانی هم نیست.»
سلیمانی همچنین به حضورش در چندین دوره جشنواره فجر اشاره و تصریح کرد: «این جشنواره نقطه آمال و آرزوی هر هنرمند تئاتری است و فراهم شدن امکان حضور معلولین در کنار افراد سالم، موجب دیده شدن بهتر آنان میشود؛ بر این اساس به نظرم بهتر است بخش فراگیر در تئاتر فجر تداوم یابد.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد، میگوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.