گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه صحنهای جشنواره42
میلاد هارونی: سعی کردم از هملتهای اجراشده فاصله بگیرم
نمایش کارگردان «سایلنت، هملت، سایلنت» با بیان اینکه تلاش داشته تا از اجراهای پیشین هملت فاصله بگیرد، میگوید هملت این نمایش مدرن است و از تردیدها عبور کرده و با توجه به ابزار امروزی دست به خونخواهی پدر میزند.
به گزارش ایران تئاتر، بخش مسابقه صحنهای در چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، شامل سه زیرگروه «مرور صحنهای»، «تازهها» و «برگزیده مناطق» است. نمایش «سایلنت، هملت، سایلنت» به نویسندگی نسیم عسگری و کارگردانی میلاد هارونی از شهر اهواز در بخش مسابقه حضور یافته و طبق جدول در دو نوبت در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان علاقهمندان میشود؛ نخست روز شنبه، هفتم بهمن بود که پس از اجرا، مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت و در نوبت دوم اجرای خود روز یکشنبه، هشتم بهمن پذیرای علاقهمندان و تماشاگران خواهد بود.
هارونی درباره داستان این نمایش و چگونگی شکلگیری ایده آن توضیح داد: «این نمایش از آذر سال گذشته با این شکل اجرا در ذهن من شکل گرفت و اتودهای اولیه آن زده شد. «هملت» برای من یک اثر جاودانه است و دوست داشتم این اثر را کار کنم، اما با توجه به شاکله ذهنی خودم، اصرار داشتم کمی از هملتهایی که تاکنون اجرا شده فاصله بگیرم. در نمایش اصلی تردیدها وجود دارد، اما در نمایش ما هملت از تردیدها گذشته است و تنها اشارهای به این تردیدها داریم. هملت در این نمایش کاملاً به خونخواهی پدر آمده است.»
این هنرمند گفت: «من در این اثر از ابزار مدرن مانند موبایل استفاده کردم و هملت نمایش من در سکوت و آرامش لایهلایه شروع به انتقام گرفتن میکند، درواقع دیالوگها نیز به این سمت رفته است.»
این کارگردان خوزستانی وجه بارز نمایش خود را مرگ دانست و ادامه داد: «اینکه میگویند مرگ از رگ گردن به شما نزدیکتر است، در نمایش ما مشهود است و آن را به نمایش گذاشتیم.»
او افزود: «در این نمایش 11 بازیگر اصلی و 18 بازیگر حرکات فرم داریم. موسیقیها کاملاً طراحی و ساخته شدهاند. دکور نیز کاملاً مدرن است و بر اساس قصه شکل گرفته و یک کار کاملاً فرمالیستی است که در کار بازیگران اصلی نیز دیده میشود.»
هارونی همچنین درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: «تعداد آثار جشنواره بسیار زیاد و به تعبیری حجم این رویداد وسیع و مدیریت و هماهنگی امور مختلف آن کار دشواری است. برخلاف جشنوارههای منطقهای که تأکید بر کم شدن تعداد نفرات میشد، ما در جشنواره تئاتر فجر این مشکل را نداشتیم؛ اما بزرگترین مسئله ما، این است که با توجه به دو اجرایی بودن این نمایش، کاش اجرای دوم ما برای داوران قرار میگرفت تا بازیگران کمی با حس و حال و هوای آن فضا آشنا شوند. سالن اصلی تئاتر شهر صحنهای است که خیلیها آرزوی بازی در آن را دارند. بچههای فرم نمایش من همه کار اولی هستند و اولین بار است که به جشنواره فجر آمدهاند و در این زمان کوتاه به صحنهای رسیدهاند که بسیاری از بزرگان روی آن اجرا کردهاند و ناخودآگاه جو برای آنها سنگین است.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.