افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، این اثر را نبینند
نمایش «رایش سوم» از کارگردان سرشناس ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر
«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، بهصورت برخط، شامگاه سهشنبه ۱۰ بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر۴۲، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست پرسش و پاسخ با کارگردانش به صورت آنلاین آنجام خواهد شد.
به گزارش ایران تئاتر، ویدئو آرت «رایش سوم»، با حضور رومئو کاستلوچی، کارگردان ایتالیایی، بهصورت برخط (ویدئویی)، روز سهشنبه 10 بهمن، ساعت 19:30 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. پس از نمایش «رایش سوم»، برنامه پرسش و پاسخ با این کارگردان سرشناس هم به صورت ویدئویی انجام خواهد شد.
این اثر هنری یک محصول بصری از رومئو کاستلوچی است که بهصورت installation تهیه شده است. در این اثر، کارگردان سعی دارد قدرت ذهن و تمرکز بیننده و خودآگاه و کنترل تماشاگر بر روی کلمات را، با ریتم و ضربآهنگ موسیقی، از او خلع کند و او را مسحور خود گرداند.
تماشاگر تحت سیطره کلمات قرار میگیرد؛ تایپوگرافی (typography)، نمایش کلمات تنها در چند میلیثانیه، حذف فاصله بین کلمات، واژگان ساده، واژگان با مفهوم خاص، در هر صورت بر ناخودآگاه تماشاگر تأثیر خواهند داشت، این تأثیر بدون گفتار، بدون آوا و بدون صدای بازیگر است.
یک تجربه دیداری شنیداری با ریتم موسیقی مواجهشدن باقدرت کلمات در قالب زمان با ضربآهنگ موسیقیایی، مفهوم دیکتاتوری زمان، دستوپنجه نرم کردن با طوفان قریبالوقوع کلمات در مواجه با انتشار صدا تجربهای متفاوت برای مخاطب خاص در مواجه با زمان و زبان و موسیقی شکل خواهد داد.
همه افکار (thinking) تماشاگر زمانی شروع میشود که این اجرا به پایان میرسد. کاستلوچی در اینباره میگوید: «تئاتر آن چیزی است که در ذهن تماشاگر اتفاق میافتد و پلاتوی واقعی در ذهن اوست.»
این اثر تصویری از رومئو کاستلوچی که در قالب چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به نمایش درمیآید، با مرکزیت زدودن معمولیات زندگی، دنبال آن است تا نقاب از چهره سیاستمداران و بازیهای روانی امپریالیسم جهانی بردارد.
دیدن این اثر هنری برای افرادی با ناراحتی قلبی، اضطراب، مشکلات بینایی، صرع و کودکان اکیداً توصیه نمیشود.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
احسان ملکی، کارگردن نمایش «ما هم مردمی بودیم» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه میرود، این اثر را نمایشی در مورد اثرات فردی و اجتماعی فقر، تنگی معاش و تنگدستی میداند، ضمن اینکه نشانههایی از زادگاه او، کوهدشت نیز در آن قابل ...
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...