کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
به گزارش ایران تئاتر، بخش غزه ازجمله بخشهای در نظر گرفتهشده در چهلودومین جشنواره تئاتر فجر است، بخشی که پذیرای نمایش خیابانی «انفال» کاری از هنرمندان کردستانی نیز بود.
این نمایش 25 دقیقهای، سه سهم از جمع بیش از صد اجرای بخش خیابانی جشنواره را بر عهده داشت و روزهای ششم و هفتم بهمن در ایوان انتظار میدان ولیعصر، فرهنگسرای رازی و پهنه رودکی در میان استقبال تماشاگران اجرا شد.
نویسنده و کارگردان «انفال» ابتدا درباره نام این اثر گفت: «این نام به عملیات جنگی رژیم بعث علیه جمع زیادی از مردم کردستان عراق اشاره دارد، نامی که به معنای غنائم جنگ نیز هست.»
کژال راستبین با اشاره به اینکه در این نمایش داستانهای به هم تنیدهای از کولبری زنان، بمباران مدرسه، اسارت معلم و قتل داماد در مراسم ازدواج و دزدیده شدن عروس از سوی مهاجمان پیش چشم تماشاچیان قرار گرفت، افزود: «هنگامیکه زنان در اپیزود آخر به یکدیگر میپیوندند، میتوانند پیروز جنگ شوند.»
او شعار مرگ بر جنگ و بازی هفت بازیگر در نمایش «انفال» را هم یادآور شد و گفت: «این اثر برای اجرا در جشنوارههای فراملی آماده شده است، ازاینرو در قالب فرم و با یک طراحی اکتیو بهپیش میرود.»
این هنرمند که سابقه حضور در چندین جشنواره استانی و ملی تئاتر را دارد، گفت: «همه هنرمندان برگزارکنندگان اصلی جشنوارهها هستند و وقتی اثری از آنان در بخش خیابانی قرار میگیرد، مشتاقاند مردم عادی را در کنار خود ببینند و کاری درخور آنان اجرا کنند به همین دلیل بهتر است فرصت حضور بهتر و بیشتر آنان میان مردم بهویژه در جشنوارهها فراهم شود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاعدل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاجقاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگیهای سردار سلیمانی آشنا میشود.
آرش جمالالدینی کارگردان رادیوتئاتر «سووشون»، این نمایش را روایتی از حضور متفقین و حال و هوای ضد استعماری حاکم بر ایران آن دوره، دانست که اهمیت ایران و خون های ریخته شده در راه استقلال کشور، مایههای دراماتیکی را به آن بخشیده است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.