کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
به گزارش ایران تئاتر، جشنواره تئاتر فجر در چهلودومین ایستگاه خود با بیش از صد اجرا در بخش خیابانی روزهای شلوغ و پرمخاطبی را سپری میکند.
این بخش از جشنواره، نمایش «تئاتر مجسمه» کاری از هنرمندان گروه تیتی آستانهاشرفیه به نویسندگی و کارگردانی میلاد حسینزاده، در روز یکشنبه هشتم بهمن ابتدا در مترو تئاتر شهر اجرا شد و سپس در پهنه رودکی میزبان مخاطبان بود.
کارگردان و نویسنده «تئاتر مجسمه» درباره این نمایش خیابانی گفت: «هنگامیکه گروهی از هنرمندان تصمیم به ساخت مجسمه و نماد برای جامعه میگیرند به دنبال الگویی خاص هستند و نمونههای بسیاری را از میان اقشار مختلف مرور میکنند، اما سرانجام با این طرح این سؤال که چرا نماد شهروند نمونه ندارند، به جستوجوی تعاریفی کوچک اما مهم در این رابطه میپردازند.»
میلاد حسینزاده ادامه داد: «در نمایش 25 دقیقهای «تئاتر مجسمه»، سه بازیگر و یک موسیقی بازیگر روایتکننده داستان هستند و میکوشند میان گفتوگوهای خود، مفاهیم متفاوتی از شهروند نمونه را بازگو کنند.»
او افزود: «در تئاتر، اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار گروهی به شکلی مؤثر در به نتیجه رسیدن طرح در تمامی ابعاد کمک میکند و این موضوع در نمایش «تئاتر مجسمه» نیز نقشآفرین بود.»
حسینزاده همچنین همراهی هنرمندان در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را ارزشمند خواند و گفت: «هنرمندان تئاتر سهم مهمی در حوزه فرهنگی کشور دارند که امید است حضور آنان در این صحنه ملی بهخوبی پاس داشته شود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد، میگوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.