سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» با بیان اینکه تلاش داشته «دل قک»، نمایشی خلاق بر اساس «شاهلیر» باشد، میگوید در این اثر از آواها و دستگاههای تعزیه و نمایش تختحوضی و همچنین ترکیبی از نمایشهای غربی و شرقی استفاده کردم.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «دل قک» نوشته افق و محسن ایرجی و به کارگردانی سینا عاجلی در بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و روز نهم بهمن ساعت ۱۸ در تالار حافظ روی صحنه رفته است.
سینا عاجلی، کارگردان نمایش «دل قک» میگوید: «در این اثر از متن «شاه لیر» یکی از شاهکارهای ویلیام شکسپیر جهت اجرایی خلاقانه سود بردهام. تمام شخصیتهای این اثر جاودانه در نمایش «دل قک» توسط بانوان اجرا میشود و از نوعی شاعرانگی مختص نمایشهای ایرانی و مخصوصاً مجالس زنانه در آن استفاده شده است. ازآنجاکه همواره دغدغه من پرداختن به آسیبهای اجتماعی است، سعی کردم در این نمایش به موضوع خانواده بپردازم.»
او افزود: «امروزه پرداختن به مسائلی در حیطه آسیبهای اجتماعی بسیار ضرورت دارد و نیاز است تا مسئولین و متولیان فرهنگ و هنر در کشور از چنین آثاری، بهخصوص در بخش دانشجویی حمایت کنند.»
عاجلی ادامه داد: «امیدوارم بخش دانشجویی در دورههای آتی همراه جشنواره فجر باقی بماند، چراکه وجود این بخش به ایجاد انگیزه و شورونشاط در محیط دانشگاهی منجر میشود. حضور دانشجویان در جشنواره فجر در روند شکلگیری شخصیت هنری آنها مؤثر است. امیدوارم همچون جشنوارههای دیگر، روند نقد آثار و کارگاههایی تخصصی ویژه دانشجویان با جدیت بیشتری پیگیری شود.»
این هنرمند با بیان اینکه جشنواره فجر ویترینی از آثار مهم کشور است، افزود: «ورود به این جشنواره آرزوی هر هنرمندی است، چراکه موجب اعتباربخشی به آن فرد میشود. بسیار خوشحالم که به همراه دیگر دوستانم در این رویداد ملی حاضر هستیم.»
عاجلی بیان داشت: «تولید یک تئاتر هزینههای فراوانی را به گروه تحمیل میکند و امیدوارم مسئولان با در نظر گرفتن حمایت و اهرمهای تشویقی همچون اجرای عموم آثار منتخب و افزایش کمکهزینهها، انگیزه و امید را به نسل جوان تزریق کنند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنجهای زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگهای ظالمانه منطقه شدهاند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان میرسد.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.
جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و طبق روال این نشستها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهلودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزشهای انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دورههای پیشین سابقه نداشته است.