گفتوگو با عضو هیئتداوران بخش صحنهای
پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر درباره جشنواره تئاتر فجر امسال توضیحاتی ارائه داد.
پیام فروتن در ارزیابی آثار بخش صحنهای جشنواره چهلودوم گفت: «تقریباً طراحی صحنه قابلتأملی در بین آثار دیده نمیشود. این بخش بهشدت به کارها آسیب زده، در راستای اثر نیستند و حتی به متن و کارگردانی هم آسیب زدهاند.»
این استاد دانشگاه با اشاره به نمایشهایی که طراحی صحنه مینیمال استفاده کردهاند، ادامه داد: «خیلی از کارها طراحیهایشان را مینیمالیسم مینامند اما آنچه دیدهایم مینیمالیسم نیست. خیلی فقیرانه، بیچیز و در اجرا شلخته و کثیف روی صحنه رفتهاند.»
او دلیل این آسیب را در دو عامل زمان و پول ارزیابی و تأکید میکند که تا این لحظه طراحی صحنه قابلتوجهی ندیده است.
فروتن درباره حضور طراحان شناختهشده در آثار جشنواره گفت: «تقریباً اسامی میبینیم که اسمشان را قبلاً نشنیدهایم.»
این طراح صحنه تئاتر و سینما در پاسخ به این سؤال که آیا در بخش طراحی صحنه بین آثار تهرانی و آثار دیگر شهرهای کشور تفاوت دیده میشود، گفت: «کارهای تهرانی معمولاً متفرعانه هستند و تمایل به خودنمایی دارند. این رویکرد اگر آگاهانه و در راستای اثر باشد، بد نیست، اما طراحی صحنه نمایشهای شهرهای دیگر بیشتر با فضای اجرا همراه است.»
او مهمترین نکته آسیبزننده به طراحی صحنه را عدم رعایت تناسب عنوان کرده و میافزاید: «تقریباً در تمام کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است. تناسب تئاتر و طراحی و... نسبتهای دکور با سالن هماهنگی ندارد، بین اجزای دکور نسبت لازم برقرار نمیشود، تعویض دکور نسبت به تایم تعویض و ریتم اجرا رعایت نمیشود و درنتیجه دکور به ارگانیسمی پویا و بانشاط در اجرا تبدیل نمیشود.»