روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقهای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، میداند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی میکند.
به گزارش ایران تئاتر، بخش خیابانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاترفجر پذیرای نمایش «سروستان» به نویسندگی و کارگردانی روح الله آریس از کرمان است که دوشنبه نهم بهمن ساعت 18 در محوطه فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سهشنبه دهم بهمن ساعت 16 و یازدهم بهمن ساعت 18 در پهنه رودکی برای علاقهمندان اجرا شد.
این هنرمند اهل کرمان با بیان اینکه نمایش «سروستان» به انفجارهای تروریستی که در ایران و به ویژه اتفاق تروریستی که اخیرا در کرمان اتفاق افتاده است، میپردازد، گفت: «این نمایش هویت ملی و ایستادگی مردم ایران و برگشت به مسیری را که طی کردیم به ما گوشزد میکند و نیز بیانگر این است که اتفاق های تروریستی که رخ میدهد، مانع از این نمیشود که از آرمان و اهداف مان دور شویم.»
آریس که تجربه حضور در دورههای گذشته جشنواره تئاترفجر را درکارنامه هنری اش دارد، نگاهی بینالمللی به جشنواره تئاتر فجر دارد و میگوید: «با توجه به اینکه هر ساله شاهد رشد جشنواره هستیم و هنرمندان بیشتری جذب این رویداد هنری میشوند و اتفاقات بینالمللی در این جشنواره رقم میخورد، نگاهم این است که همواره آثار برتر به کشورهای در منطقه و حتی فراتر از منطقه عرضه شود.»
او ادامه داد: «با توجه به اینکه نمایشها هویتهای ملی، تاریخی، مذهبی و ... دارند، لازم است تا آثاری با این رویکرد مورد حمایت قرار گرفته و در کشورهای دیگر اجرا شوند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.