کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
به گزارش ایران تئاتر، بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از اول تا 12 بهمن، میزبان آثاری از هنرمندان سراسر کشور بود.
در بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نمایش «آشپزخانه فنلاندیها» از استان بوشهر به نویسندگی محمد فخرایی مطلق، و کارگردانی لقمان بحرانی حضور داشت.
لقمان بحرانی، کارگردان نمایش، در معرفی «آشپزخانه فنلاندیها» میگوید: «نمایش، فضایی کمدی-فانتزی دارد و در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها در بر دارد، مانند رویدادها و اقداماتی که بدون فکر در جامعه انجام میشوند. داستان نمایش هم درباره رستوران اداره خوشخوراکهاست که با پیدا شدن یک موش در سوپ این اداره، داستان نمایش وارد چالش اصلی خود میشود و فضای انتقادی خود را میسازد.»
نمایشنامه «آشپزخانه فنلاندیها» دارای ساختار درام غربی است. این نمایش که برای جشنواره تئاتر مهرآیین تدارک دیده شده بود، همچنین نمایش «آشپزخانه فنلاندیها» پیش از این، دارای چند اجرای خصوصی نیز بوده است. کارگردان نمایش در این باره میگوید: «در تلاشیم تا پس از جشنواره تئاتر فجر، نمایش خود را در اجراهای عمومی روی صحنه ببریم تا همه مردم بهویژه توان یابان، این نمایش را ببینند و با هنر این گروه از جامعه بیشتر آشنا شوند. برای این منظور، در نظر داریم تا نمایش خود را در شهرستانهای مختلف، حتی بهصورت کارناوالی اجرا کنیم.»
بازیگران و عوامل این نمایش، ترکیبی از هنرمندان توان یاب و نیز هنرمندان بدون معلولیت هستند. بازیگران «آشپزخانه فنلاندیها»، در جشنوارههای مختلف بهویژه جشنوارههای معلولین، دارای پیشینه اجرایی و کارآزموده هستند.
این نمایش با مدتزمان 50 دقیقه در تالار هنر تهران در قالب اجراهای جشنواره 42 روی صحنه رفت.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری، و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
کارگردان حاضر در بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی میتواند به جمعبندی سریعتر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، میگوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته شده است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
«رایش سوم» به کارگردانی رومئو کاستلوچی از ایتالیا، بهصورت برخط، شامگاه سهشنبه 10 بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر42، در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درخواهد آمد. افرادی که ناراحتی قلبی، اضطراب و مشکلات بینایی دارند، از دیدن این اثر پرهیز کنند. پس از نمایش «رایش سوم»، نشست ...
محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اجراهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت با تلاش وزیر فرهنگ موفق شدیم بودجه قابل اعتنایی را برای انجمنهای نمایش شهرستانها و استانها تدارک ببینیم که بهزودی به آنها پرداخت میشود.