ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» میگوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی میدهد.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «نشخوار» به نویسندگی بهمن علاقبندان و و کارگردانی ناصر علاقبندان در بخش غیررقابتی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و در روزهای یکشنبه و دوشنبه 8 و 9 بهمن 1402 در تالار کوچک تئاتر مولوی روی صحنه رفت.
علاقبندان درباره داستان نمایش خود گفت: «این نمایشنامه به سال 1402 شمسی مصادف با 2023 میلادی به دنبال وقوع جنگ آخر جهانی بر میگردد که بیش از3/2 از انسانهای روی زمین نابود میشوند و یک سوم باقی مانده شورایی تشکیل میدهند به نام شورای عالی بازماندگان انسانی که کنوانسیونی به نام کنوانسیون 23 را تصویب میکنند. بر اساس این کنوانسیون انسانها باید هزار سال بخوابند و یک روز بیدار بمانند. این انسانها در کل دوره حیات شان در رحم کابین خود به سر میبرند و با هم قرار میگذارند تا هر وقت که همه انسانها از آرزوهای خود خسته شدند و طمع شان تمام شد، به واقعیت برگردند و دنیایی بدون جنگ و طمع بسازند. قصه در حقیقت یکی از این ابزار را که هوش مصنوعی است و در روز بیداری با آن مواجه میشود، دنبال میکند که در انتهای قصه معلوم میشود او از این وضعیت خسته شده و میخواهد اعتراض کند، اما راهی برای اعتراض وجود ندارد.»
این کارگردان ادامه داد: «روند سبک زندگی بشر در جهان تا به امروز نگرانکننده است. برای کسی که از زاویه هنری به جهان نگاه میکند این موضوع متفاوت بوده و برای همین این قصه به نوعی به مخاطب امروز خود هشدار میدهد.»
علاقبندان با اشاره به وجه بارز این نمایش توضیح داد: «این یک نگرش فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی است.»
او درباره سبک اجرایی کار نیز گفت: «این نمایش دو بازیگر دارد که خودم و پسرم، روح الله در آن بازی میکنیم و در حدود یک ماه هم برایش تمرین داشتیم. ما تلاش کردیم در طراحی دکور از ترفندی استفاده کنیم که تماشاگر نمایش را که بازی دو انسان زنده است همانند تصویری که تشکیل شده از میلیونها پیکسل است، ببیند.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.
فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیلکننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی میکند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توانیاب و مخاطب به نگاهی نو از ...
روح الله آریس، کارگردان نمایش«سروستان»، این اثر هفده دقیقهای را در رابطه با انفجارهای تروریستی که در ایران اتفاق افتاده است، میداند. او این نمایش را راوی ایستادگی و مقاومت مردم ایران معرفی میکند.
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.