در حال بارگذاری ...
در هنرآنلاین منتشر شد؛

آغاز سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با حضور 118 گروه نمایشی

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با حضور ۱۱۸ گروه نمایشی از امروز پنجشنبه دهم بهمن ماه آغاز خواهد شد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی کار رو خود را آغاز کرد که نادر برهانی‌مرند با حکم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی برای دومین سال متوالی در 26 فروردین‌ماه سال جاری به عنوان دبیر این رویداد مهم تئاتری منصوب شد. فراخوان این دوره، سه ماه پس از انتصاب دبیر جشنواره یعنی در تاریخ 26 تیرماه و شش ماه مانده به برگزاری جشنواره منتشر شد و این رویداد به صورت رسمی از این تاریخ کار خود را آغاز کرد. حدفاصل میان انتخاب برهانی‌مرند تا انتشار فراخوان، سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره فجر با حضور کارشناسان مختلف در شش عنوان به دبیری مهرداد رایانی‌مخصوص و مدیریت اجرایی میلاد نیک‌آبادی به مدت سه روز در تالار مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار شد که کارشناسان عرصه تئاتر با رئیس و دبیر سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر (شهرام کرمی و نادر برهانی‌مرند) گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند و نادر برهانی‌مرند طی نشست رسانه‌ای که در تاریخ ششم بهمن ماه با حضور اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش‌مان بر این بود تا در برگزاری جشنواره امسال این آسیب‌شناسی‌ها اعمال شود تا جشنواره با کیفیت‌تر برگزار شود.

پس از برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر فراخوان بخش‌های مختلف جشنواره منتشر شد و طبق روال هر ساله هیئت‌های انتخاب آثار معرفی و نمایش‌ها و آثار راه‌یافته به جشنواره اعلام شدند. بر این اساس سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر از دهم تا بیستم بهمن‌ماه در بخش‌ صحنه‌ای متشکل از تئاتر ملل، مسابقه صحنه‌ای و خارج از مسابقه و بخش به علاوه فجر، بخش نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی و بخش رادیو تئاتر در تهران برگزار می‌شود و آئین پایانی این جشنواره 21 بهمن‌ماه در تالار وحدت برپا می‌شود.

 در ادامه مروری داریم بر سه جدول منتشر شده در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر:

بخش صحنه‌ای

بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره با 40 نمایش در چهار بخش تئاتر ملل، مسابقه صحنه‌ای و خارج از مسابقه از 12 بهمن تا 20 بهمن ماه در تماشاخانه‌های مجموعه تئاتر شهر (اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی)، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر (تالار دکتر ناظرزاده کرمانی و تالار استاد سمندریان)، تماشاخانه سرو، کارگاه دکور تالار وحدت و پردیس تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود.

تئاتر ملل

در این بخش 4 اثر نمایشی از کشورهای ارمنستان، لهستان، یونان و سوئیس روی صحنه خواهد رفت.

مسابقه صحنه‌ای

این بخش از جشنواره میزبان 22 نمایش است که 8 نمایش از تهران و 14 نمایش از شهرهای اهواز، گرگان، قم، بندر دیر، گچساران، بیجار، کوهدشت، فسا، یاسوج، اصفهان، ارومیه، مشهد و شهرکرد با دو اثر روی صحنه خواهد رفت.

خارج از مسابقه

14 نمایش در بخش خارج از مسابقه اجرا خواهد شد؛ تهران با 8 اثر نمایشی و 6 نمایش از شهرهای بوشهر، آبیک، زاهدان، تبریز،  ارومیه و کرج.

نمایش‌های خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی

بخش خیابانی جشنواره با 24 اثر نمایشی در محوطه مجموعه تئاترشهر، محوطه خانه هنرمندان ایران، مترو میدان ولیعصر (ایوان انتظار) و پارکینگ تالار وحدت، در سه بخش تئاتر ملل، مسابقه و میهمان برگزار می‌شود.

تئاتر ملل

1 نمایش از لهستان در پارکینگ تالار وحدت اجرا خواهد شد.

بخش مسابقه

در این بخش 21 نمایش اجرا خواهد شد؛ 2 نمایش از تهران و 19 اثر از شهرستان‌های؛ تفرش، تبریز، سنندج، زاهدان، مشهد، مریوان، ایلام، جیرفت، بوشهر هر کدام با یک نمایش و کرمانشاه، لاهیجان، اصفهان، دهلران و خمینی شهر هر یک با دو اثر.

بخش میهمان

بخش میهمان خیابانی این دوره از جشنواره با یک نمایش از بروجرد و یک اثر از تهران برگزار می‌شود.

دیگرگونه‌های نمایشی

این بخش از جشنواره میزبان 4 نمایش در تالار سایه مجموعه تئاترشهر، فرهنگستان هنر، بیمارستان امام خمینی (ره) و موزه عبرت است.

بخش + فجر

عمارت نوفل لوشاتو، تماشاخانه ایران تماشا، خانه نمایش مهرگان، تماشاخانه دیوار چهارم، تماشاخانه آژمان، تماشاخانه شانو و خانه نمایش دا برگزارکنندگان بخش به علاوه فجر با 39 اثر نمایشی از دهم تا بیستم بهمن ماه هستند. در بخش به علاوه فجر 29 نمایش از تهران و 9 نمایش از شهرهای کرمانشاه، تبریز، همدان، برازجان، قیروکارزین، میناب، البرز و شیراز با دو نمایش روی صحنه می‌رود.

از این تعداد 21 نمایش در بخش مسابقه حضور دارند.

بخش رادیو تئاتر

رادیو تئاتر نیز در دو بخش مسابقه و میهمان از 15 تا 20 بهمن ماه با 11 گروه نمایشی در تالار رودکی برگزار می‌شود. 10 اثر رادیو تئاتر در بخش مسابقه و یک نمایش در بخش میهمان این جشنواره است. در این بخش 5 نمایش از تهران و 6 نمایش از استان‌های مازندران، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گیلان با دو اثر حضور دارند.

آئین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر نیز روز بیست و یکم بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران