در حال بارگذاری ...
...

در گفت‌وگو با دبیر رادیوتئاتر فجر مطرح شد

امین رهبر: درآمدزایی و اقتصاد رادیوتئاتر نیازمند توجه است

در گفت‌وگو با دبیر رادیوتئاتر فجر مطرح شد

امین رهبر: درآمدزایی و اقتصاد رادیوتئاتر نیازمند توجه است

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به لزوم توجه به بخش درآمدزایی و اقتصاد رادیوتئاتر گفت در بخش رادیوتئاتر طراحی صحنه باید به نحوی باشد که لطمه‌ای به طراحی صدا و دیگر عناصر اصلی رادیو تئاتر وارد نکند.

به گزارش ایران تئاتر، بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز یکشنبه ۲۵ دی به دبیری امین رهبر میزبان گروه‌های نمایشی شرکت کننده و علاقه‌مندان به این هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در توضیح این رویداد هنری گفت: «ما نسبت به رادیوتئاتر دو رویکرد داریم. یک نمایش رادیویی که صرفاً بر پایه صدا شکل می‌گیرد و رویکرد دوم رویکردی است که از عناصر بصری صحنه استفاده می‌کند.»

او ادامه داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش رادیوتئاتر رویکرد دوم را در نظر دارد. در این رویکرد موارد استفاده از عناصر بصری مانند طراحی صحنه و استفاده از پتانسیل صحنه اهمیت دارد.»

دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: «در بخش رادیوتئاتر طراحی صحنه باید به نحوی باشد که لطمه‌ای به طراحی صدا و دیگر عناصر اصلی رادیو تئاتر وارد نکند. در تعریف بسیار خودمانی این رویداد هنری می‌توان گفت اگر تماشاگر در حین اجرا چشمانش را بست؛ چیزی را از دست ندهد و اگر چشمانش را باز کرد، چیزی بیشتری از آنچه می‌شنیده به دست بیاورد.»

رهبر گفت: «بیشترین شاخص‌هایی که ما در بخش رادیوتئاتر به آن می‌پردازیم نمایش رادیویی به صورت زنده و در حضور مخاطب است.»

او با اشاره به ارتباط مخاطبان با رادیوتئاتر ادامه داد: «خوشبختانه طی دوره‌های برگزاری این رویداد هنری رادیوتئاتر مخاطب خود را پیدا کرده است و امیدواریم که در طول سال و اجراهای عمومی نیز جای خود را پیدا کند.»

این مدیر هنری با اشاره به لزوم درآمدزایی در بخش رادیوتئاتر توضیح داد: «از زاویه اقتصادی و درآمدزایی این هنر هنوز به جایگاه اقتصادی نرسیده است اما قطعاً در اجرای رادیوتئاتر باید به بخش درآمدزایی و اقتصاد آن توجه شود؛ چراکه در غیر این صورت این هنر خود به خود از بین خواهد رفت.»

او افزود: «بهترین راه برای معرفی هرچه بیشتر بخش رادیوتئاتر به مخاطبان، حمایت پررنگ اداره کل هنرهای نمایشی رادیو از این هنر است تا مردم هرچه بیشتر با این هنر نمایشی آشنا شوند.»

دبیر بخش رادیوتئاتر گفت: «امسال مخاطبان زیادی برای اولین بار است که با این بخش مواجه و آشنا می‌شوند و از هم اکنون منتظر هستند تا سال بعد برای تماشای این هنر به سالن‌های نمایش بیایند.»

رهبر ادامه داد: «حیف است که این رویداد هنری در یک بخش محدود شود. ما باید در طول سال با اجراهای عمومی، بلیت‌فروشی و جذب مخاطب، رادیوتئاتر را به سطح بالایی برسانیم؛ زیرا این هنر پتانسیل رسیدن به یک رویداد حرفه‌ای را داراست، البته که در حال حاضر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بهترین محل حضور این هنر نمایشی است و تاکنون نیز از اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه رخ داده است.»

دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره جزییات برگزاری این رویداد هنری توضیح داد: «همزمان با اعلام فراخوان بخش رادیوتئاتر ۸۳ اثر به دبیرخانه این رویداد هنری ارسال شد و با رأی و نظر هیئت انتخاب ۱۱ اثر به مرحله نهایی رسید. دو اثر نیز از بخش جشنواره تئاتر مقاومت به دبیرخانه ارسال شد و در حال حاضر ۱۳ اثر نمایشی در این بخش با هم به رقابت می‌پردازند.»

او افزود: «فریبا متخصص، بهرام سروری‌نژاد و علی بهرامی هیئت انتخاب بخش رادیوتئاتر بودند و حمید منوچهری، نورالدین جوادیان و حمید منوچهری نیز داوران بخش نهایی و اجرایی ما هستند.»

این مدیر هنری ادامه داد: «ما برای هر یک از بخش‌های رادیوتئاتر یک جایزه در نظر گرفته‌ایم که البته ممکن است با توجه و رأی و نظر داوران تعداد این جوایز بیشتر شود.»

امین رهبر در پایان گفت: «خوشبختانه تاکنون استقبال مخاطبان از بخش رادیوتئاتر بسیار مناسب بوده است و ظرفیت بسیار زیادی از صندلی‌های سالن اجراها با حضور گرم مخاطبان پر می‌شود.»

گفت‌وگو: نگار امیری