در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

علیرضا داوری: «کابوس­نامه اهل هوا»، تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد

علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» معتقد است این نمایش که بر اساس آیین­‌ها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده ­است، تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، به‌ویژه کشورهای جهان سوم است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، بخش صحنه­‌ا‌ی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تا 12 بهمن میزبان آثارهنرمندانی از سراسر کشور خواهد بود.

در این بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علیرضا داوری از استان هرمزگان با نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» برگرفته از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی حضور دارد. این نمایش که دوم و سوم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، روایتی از تقابل اندیشه­‌های پسااستعماری را در چالش بین سنت و مدرنیته ارائه می‌دهد.

با علیرضا داوری درباره درون‌مایه این نمایش، کارگردانی، و اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم.

علیرضا داوری نمایشنامه خود را پرداختی تحلیلی-توصیفی و اقتباسی وفادار، از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی معرفی می­ کند که سال 1345 به چاپ رسیده است.

این هنرمند در این باره، گفت: «در این اقتباس، ریشه ­های استعماری افسانه‌های هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شده‌­اند و مورد نقد قرار گرفته­‌اند. ساعدی با استفاده از افسانه‌­های کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران و با بهره‌­گیری از عناصر اسطوره­ای نمادین، بر اساس نظریات شرق­ شناسی «ادوارد سعید»، شرق­ شناس مشهور، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته ­است. گستره این بیان مقایسه‌­ای را می­‌توان تا تقابل سنت و مدرنیته در بسیاری از جوامع امروز دنیا که پیش‌تر تحت استعمار بوده ­اند، تعمیم داد.»

داوری افزود: «بازیگران نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» را سه طیف از بازیگران استان هرمزگان شامل نسل پیش از انقلاب اسلامی، نسل دهه 60 تا 80 و نسل دهه 80 تاکنون، تشکیل می­‌دهند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند

محمدرضا آگاه که با نمایش «آنتیگونه» در بخش دانشجویی جشنواره فجر امسال حضور دارد، تاکید کرد هنرمندان تئاتر دانشگاهی، باید پیشرو و نوآور باشند.

|

ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات
ششمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

خرده‌رویدادهایی واقعی، قهرمانانی ساده و مکبث به روایت یانکات

جلسه ششم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، هفتم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش‌ مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دل‌لرزه» مطرح شد

از لرزش دل اولیای دم تا یادآوری حادثه‌ای مرگبار
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دل‌لرزه» مطرح شد

از لرزش دل اولیای دم تا یادآوری حادثه‌ای مرگبار

مجتبی لاله‌زاری، کارگردان نمایش «دل‌لرزه»، از جمله حاضران در مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این نمایش را اثری حاصل دغدغه‌مندی نویسنده آن، سیدعلی موسویان نسبت به موضوع بخشش و جلب رضایت اولیای دم می‌داند که اشاره‌ای هم به حادثه مرگبار قطار ...

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد
در گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره تئاتر ‌فجر مطرح شد

«گوش‌کن می‌شنوی»؛ نگاهی به جنگ و خاطرات آن دوران دارد

امید ‌رجبی، کارگردان نمایش خیابانی «گوش‌کن می‌شنوی»، این نمایش بیست دقیقه‌ای را دارای درون‌مایه‌ای اجتماعی و دفاع مقدسی می‌داند که علاوه بر اینکه نیم نگاهی به جنگ و خاطرات این دوران دارد، به فرهنگ صحیح استفاده ازگوشی همراه نیز اشاره می‌کند.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

حسین نصیری: در نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

حسین نصیری: در نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کردیم

حسین نصیری کارگردان نمایش «مارسی نوزده نود و شیش» می‌گوید از آنجا که حرفه اصلی‌اش انیمیشن است، علاقه داشته است روزی بتواند تئاتر و پویانمایی را با هم تلفیق کند.

|

نظرات کاربران