در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

علیرضا داوری: «کابوس­نامه اهل هوا»، تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد

علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» معتقد است این نمایش که بر اساس آیین­‌ها و باورهای دیرینه مردم جنوب تولید شده ­است، تصویری از تقابل سنت و مدرنیته در جوامع کنونی، به‌ویژه کشورهای جهان سوم است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، بخش صحنه­‌ا‌ی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تا 12 بهمن میزبان آثارهنرمندانی از سراسر کشور خواهد بود.

در این بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علیرضا داوری از استان هرمزگان با نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» برگرفته از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی حضور دارد. این نمایش که دوم و سوم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، روایتی از تقابل اندیشه­‌های پسااستعماری را در چالش بین سنت و مدرنیته ارائه می‌دهد.

با علیرضا داوری درباره درون‌مایه این نمایش، کارگردانی، و اجرای آن به گفت‌وگو پرداختیم.

علیرضا داوری نمایشنامه خود را پرداختی تحلیلی-توصیفی و اقتباسی وفادار، از مجموعه داستان «ترس و لرز» غلامحسین ساعدی معرفی می­ کند که سال 1345 به چاپ رسیده است.

این هنرمند در این باره، گفت: «در این اقتباس، ریشه ­های استعماری افسانه‌های هرمزگان برای صحنه دراماتیزه شده‌­اند و مورد نقد قرار گرفته­‌اند. ساعدی با استفاده از افسانه‌­های کهن و باورهای دیرین مردم جنوب ایران و با بهره‌­گیری از عناصر اسطوره­ای نمادین، بر اساس نظریات شرق­ شناسی «ادوارد سعید»، شرق­ شناس مشهور، به تصویرسازی در بیان تقابل سنت و مدرنیته و دیگر مشکلات جوامع کنونی، به ویژه کشورهای جهان سوم پرداخته ­است. گستره این بیان مقایسه‌­ای را می­‌توان تا تقابل سنت و مدرنیته در بسیاری از جوامع امروز دنیا که پیش‌تر تحت استعمار بوده ­اند، تعمیم داد.»

داوری افزود: «بازیگران نمایش «کابوس­نامه اهل هوا» را سه طیف از بازیگران استان هرمزگان شامل نسل پیش از انقلاب اسلامی، نسل دهه 60 تا 80 و نسل دهه 80 تاکنون، تشکیل می­‌دهند.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.