گزارش از بیستوسومین جشنواره تئاتر استانی فجر در مازندران کشف لحظات ناب و تکاندهنده رضا آشفته:تئاتر مازندران برایم ناشناخته بود، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم از هنرمندان این دیار نمایش ندیده بودم. برای همین کمی با فاصله با تئاتر این دیار قدیمی ...
محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس: وقایع به شکل ملال آوری از رسانه های دولتی تکرار می شوند محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس با بیان این مطلب و با اشاره به فیلم های متعددی که هر ساله درباره جنگ جهانی دوم ساخته می شود، ضرورت این توجه بی وقفه را در تاکیدی ...
دکتر قطب الدین صادقی : هنرمند باید اندیشه هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد تولید تئاتر باید خودجوش و با درک ضرورت باطنی و بدون فرمول روشن صورت بگیرد. هنرمند باید اندیشه هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد.
علی پاکدست: وظیفه جشنواره ها پرورش یا معرفی افراد نیست علی پاکدست استاد، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: گزینشی کردن ورود افراد به رشته تئاتر عروسکی در دانشگاه ها را در بهبود وضع موجود این رشته بسیار موثر دانست.
گفت و گو با مهدی سالاری،کارگردان نمایش«تجربه های اخیر» حکمتی موجود در متن مهدی سالاری در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر بر کلیات تئاتر کشور بیان کرد: ظاهراًچه درست و چه غلط آمال و آرزوهای کل تئاترهای کشور مخصوصاً شهرستانیها در جشنواره ...
گفتوگو با حمید شاهآبادی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانی فکر کنیم، ایرانی بنویسیم، ایرانی خلق کنیم تئاتر برای همه؛ این شعار هوشمندانه که چندسالی است بر پیشانی مهمترین جشنوارۀ تئاتری ایران نقش بسته است، بیانگر خواست و ارادۀ جدی مدیران برای بردن تئاتر در میان ...
گفت وگو با محمود استادمحمد، نویسنده و کارگردان تئاتر غفلت از هویت، گریستن دارد محمود استادمحمد امسال یک نمایش به نام «کافه مکآدم» را به روی صحنه برد. داستان این نمایش در کانادا و با حضور مهاجران ایرانی در آغاز دهه ۶۰ خورشیدی می گذرد که این خود ...
کارگردان صحیح میباشد یا کرگدن؟ بهروز غریبپور: غرض جز این نیست که به سیاق اهل تحقیق. در صحن و سقم این عنوان مطالبی عرض نموده در تنویر افکار علایق، به قدر خدمتی نموده باشیم: در آن زمان که تیاتر یا فن ...
بازتابهای اجتماعی جهان پیرامونمان تئاتر بینافرهنگی چیست؟ جان مارتین؛ترجمۀ فروغ رستمیشکوه: طی صدسال گذشته، واقعیات و آگاهیهای فرهنگی ما بیش از هر دورۀ دیگری دستخوش تغییر شدهاست.
یک سوال، چند نظر مرور نمایشنامهنویسی دهۀ هشتاد در یک نگاه نمایشنامه به عنوان اساسیترین عنصر تئاتر و همچنین به عنوان تنها اثر ثبت شده از یک هنر نمایشی که ماندگاری و توسعه و تعمیق یک تفکر را نیز در خود دارد، در هر زمان به ...
علی نرگسنژاد کارگردان نمایش «جیره بندی پر خروس برای سوگواری»: در رقابت بینالمللی حتما موفق خواهیم بود «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» دربارۀ سه آدم در شرایط بحرانی است. پسر جوانی از مادرش سوالی میپرسد و مادر که نمیخواهد به این سوال پاسخ بدهد، کشمکش شخصیتهای این ...
فرشید بزرگ نیا، کارگردان نمایش «نام من زویا است»: بیشتر فعالیتها در شهرستان، جشنوارهای است فرشید بزرگنیا ،کارگردان این نمایش دربارۀ این نمایش، وضعیت نمایشنامهنویسی در کشورمان و تئاتر شهرستان، خصوصا شهر کرد این گونه توضیح داده است:
گفتگو با «حسین پاکدل» نویسنده و کارگردان نمایش «حضرت والا» نگاهی شاعرانه به یک عادت تاریخی نمایش «حضرت والا» بیش از هرچیز نشان دهنده دغدغۀ «حسین پاکدل» نسب به مقولۀ نقد قدرت و عبرت از تاریخ است. پاکدل با نگاه و زبانی شاعرانه زندگی تیمورتاش و دخترش را زمینۀ ...
رضا گوران: ابرهای پشت حنجره؛ پایانی برای سهگانههای گروه یرما "ابرهای پشت حنجره"نقطه پایانی سهگانههای گروه نمایشی یرماست. به گزارش دریافتی از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، رضا گوران نویسنده و کارگردان نمایش "ابرهای پشت ...
یک سوال چند جواب جایگاه نهادهای صنفی در تئاتر ایران تئاتر حاصل فرایندی است که جدای از بخش هنری آن مجموعهای از افراد را در سمتهای مختلف به کار میگیرد.کسانی که تئاتر را به عنوان حرفۀ خود انتخاب کردهاند؛ حتی اگر ...
پیتر اشتاین (-1937) مقابله با مطلق گرایی رایج میان کارگردانان تارا فاتحی ایرانی: پیتر اشتاین، کارگردان آلمانی، فعالیت خود در عرصۀی تئاتر از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده-است و تا امروز آثاری متعدد و متنوع خلق کرده است. او سال ۱۹۷۰ در برلین ...
گفت و گو با مسلم سلیمانیان، نویسنده و کارگردان نمایش «جاوید خاک» جشنواره تئاتر فجر به نوعی انتقال تجربه ها است مسلم سلیمانیان، کارگردان و نویسنده که امسال با نمایش «جاوید خاک» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره اثرش توضیح داد که: ژانر نمایش در مورد ایثار و شهادت است. بیشتر ...
گفت و گو با عبدالحی شماسی، نویسنده و کارگردان نمایش «آفرینش از نوعی دیگر» تئاتر شهرستان از قابلیت بالایی برخوردار است عبدالحی شماسی در خصوص تأثیر جشنواره تئاتر فجر در تئاتر کشور به لحاظ کمی و کیفی بیان کرد که: در هر حرکتی که منجر به اجرا شود، در آن این تأثیر وجود دارد و تردیدی در آن ...
گفت و گو با سلمان فرخنده، کارگردان نمایش «سه نخ آخر» جشنواره بالاترین مرجع تئاتر کشور سلمان فرخنده در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر در کلیات تئاتر کشور اظهار کرد: فکر می کنم که در واقع جشنواره بالاترین مرجع تئاتر کشور است یعنی خانه بزرگ همه تئاتری های ...
گفت و گو با جلیل امیری، کارگردان نمایش «دو به دل» رگه های از اکسپرسیونیسم جلیل امیری که با نمایش «دو به دل» به عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور یافته در مورد کارش بیان می کند که: نمایش یک اثر رئالیستی اجتماعی با موضوعی ...