اعلام برنامه همایش نمایشنامهنویسان ارمنستان در تهران همایش نمایشنامهنویسان ارمنستان که از سهشنبه ـ ۲۴ آبان ـ با جلسه معارفه و نشست گپوگفت نمایشنامهنویسان ارمنستانی با نمایشنامهنویسان ایرانی آغاز شده تا یکشنبه ...
برای حضور در جشنواره ای در ترکیه هنرمندان تبریزی مهمان جشنواره تئاتر آنکارا می شوند هنرمندان تبریزی با حمایت شهرداری تبریز دو اثر نمایشی با عنوان "نوروز"و "سارای"را به جشنواره تئاتر آنکارا میبرند.
گفتگو با دبیر سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر رحمت امینی: جشنواره خوب است اگر قبله آمال هنرمندان نباشد محمدباقر نباتیمقدم؛ دومین عصرانه تئاتر حوزه هنری استان اردبیل با حضور دکتر رحمت امینی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر برگزار شد. در این برنامه که با عنوان ورکشاپ ...
گزارش ”رضا آشفته” از بیستویکمین جشنواره تئاتر استان یزد چهرههای مستعد و درخشان رضا آشفته: بیستویکمین جشنواره تئاتر استان یزد در حالی به پایان رسید که معرف چندین چهره شاخص و مستعد بود که قابلیت فراوانی برای تولیدات تئاتری در خور تامل دارند.
از سوی رحمت امینی:هیئت انتخاب متون جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شد برای مشاهده مطلب اصلی اینجا کلیک کنید
دبیر علمی جشنواره شمسه :حاصل عملکردها و تلاش های جشنواره تئاتر شمسه،در بخش تئاتر کاربردی فجر برای مشاهده مطلب اصلی اینجا کلیک کنید
گزارش از بیستوسومین جشنواره تئاتر استانی فجر در مازندران کشف لحظات ناب و تکاندهنده رضا آشفته:تئاتر مازندران برایم ناشناخته بود، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم از هنرمندان این دیار نمایش ندیده بودم. برای همین کمی با فاصله با تئاتر این دیار قدیمی ...
محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس: وقایع به شکل ملال آوری از رسانه های دولتی تکرار می شوند محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس با بیان این مطلب و با اشاره به فیلم های متعددی که هر ساله درباره جنگ جهانی دوم ساخته می شود، ضرورت این توجه بی وقفه را در تاکیدی ...
دکتر قطب الدین صادقی : هنرمند باید اندیشه هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد تولید تئاتر باید خودجوش و با درک ضرورت باطنی و بدون فرمول روشن صورت بگیرد. هنرمند باید اندیشه هایش را به فرهنگ جامعه و تئاتر ارائه دهد.
علی پاکدست: وظیفه جشنواره ها پرورش یا معرفی افراد نیست علی پاکدست استاد، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: گزینشی کردن ورود افراد به رشته تئاتر عروسکی در دانشگاه ها را در بهبود وضع موجود این رشته بسیار موثر دانست.
گفت و گو با مهدی سالاری،کارگردان نمایش«تجربه های اخیر» حکمتی موجود در متن مهدی سالاری در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر بر کلیات تئاتر کشور بیان کرد: ظاهراًچه درست و چه غلط آمال و آرزوهای کل تئاترهای کشور مخصوصاً شهرستانیها در جشنواره ...
گفتوگو با حمید شاهآبادی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانی فکر کنیم، ایرانی بنویسیم، ایرانی خلق کنیم تئاتر برای همه؛ این شعار هوشمندانه که چندسالی است بر پیشانی مهمترین جشنوارۀ تئاتری ایران نقش بسته است، بیانگر خواست و ارادۀ جدی مدیران برای بردن تئاتر در میان ...
گفت وگو با محمود استادمحمد، نویسنده و کارگردان تئاتر غفلت از هویت، گریستن دارد محمود استادمحمد امسال یک نمایش به نام «کافه مکآدم» را به روی صحنه برد. داستان این نمایش در کانادا و با حضور مهاجران ایرانی در آغاز دهه ۶۰ خورشیدی می گذرد که این خود ...
کارگردان صحیح میباشد یا کرگدن؟ بهروز غریبپور: غرض جز این نیست که به سیاق اهل تحقیق. در صحن و سقم این عنوان مطالبی عرض نموده در تنویر افکار علایق، به قدر خدمتی نموده باشیم: در آن زمان که تیاتر یا فن ...
بازتابهای اجتماعی جهان پیرامونمان تئاتر بینافرهنگی چیست؟ جان مارتین؛ترجمۀ فروغ رستمیشکوه: طی صدسال گذشته، واقعیات و آگاهیهای فرهنگی ما بیش از هر دورۀ دیگری دستخوش تغییر شدهاست.
یک سوال، چند نظر مرور نمایشنامهنویسی دهۀ هشتاد در یک نگاه نمایشنامه به عنوان اساسیترین عنصر تئاتر و همچنین به عنوان تنها اثر ثبت شده از یک هنر نمایشی که ماندگاری و توسعه و تعمیق یک تفکر را نیز در خود دارد، در هر زمان به ...
علی نرگسنژاد کارگردان نمایش «جیره بندی پر خروس برای سوگواری»: در رقابت بینالمللی حتما موفق خواهیم بود «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» دربارۀ سه آدم در شرایط بحرانی است. پسر جوانی از مادرش سوالی میپرسد و مادر که نمیخواهد به این سوال پاسخ بدهد، کشمکش شخصیتهای این ...
فرشید بزرگ نیا، کارگردان نمایش «نام من زویا است»: بیشتر فعالیتها در شهرستان، جشنوارهای است فرشید بزرگنیا ،کارگردان این نمایش دربارۀ این نمایش، وضعیت نمایشنامهنویسی در کشورمان و تئاتر شهرستان، خصوصا شهر کرد این گونه توضیح داده است:
گفتگو با «حسین پاکدل» نویسنده و کارگردان نمایش «حضرت والا» نگاهی شاعرانه به یک عادت تاریخی نمایش «حضرت والا» بیش از هرچیز نشان دهنده دغدغۀ «حسین پاکدل» نسب به مقولۀ نقد قدرت و عبرت از تاریخ است. پاکدل با نگاه و زبانی شاعرانه زندگی تیمورتاش و دخترش را زمینۀ ...
رضا گوران: ابرهای پشت حنجره؛ پایانی برای سهگانههای گروه یرما "ابرهای پشت حنجره"نقطه پایانی سهگانههای گروه نمایشی یرماست. به گزارش دریافتی از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، رضا گوران نویسنده و کارگردان نمایش "ابرهای پشت ...
یک سوال چند جواب جایگاه نهادهای صنفی در تئاتر ایران تئاتر حاصل فرایندی است که جدای از بخش هنری آن مجموعهای از افراد را در سمتهای مختلف به کار میگیرد.کسانی که تئاتر را به عنوان حرفۀ خود انتخاب کردهاند؛ حتی اگر ...
پیتر اشتاین (-1937) مقابله با مطلق گرایی رایج میان کارگردانان تارا فاتحی ایرانی: پیتر اشتاین، کارگردان آلمانی، فعالیت خود در عرصۀی تئاتر از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده-است و تا امروز آثاری متعدد و متنوع خلق کرده است. او سال ۱۹۷۰ در برلین ...
گفت و گو با مسلم سلیمانیان، نویسنده و کارگردان نمایش «جاوید خاک» جشنواره تئاتر فجر به نوعی انتقال تجربه ها است مسلم سلیمانیان، کارگردان و نویسنده که امسال با نمایش «جاوید خاک» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره اثرش توضیح داد که: ژانر نمایش در مورد ایثار و شهادت است. بیشتر ...
گفت و گو با عبدالحی شماسی، نویسنده و کارگردان نمایش «آفرینش از نوعی دیگر» تئاتر شهرستان از قابلیت بالایی برخوردار است عبدالحی شماسی در خصوص تأثیر جشنواره تئاتر فجر در تئاتر کشور به لحاظ کمی و کیفی بیان کرد که: در هر حرکتی که منجر به اجرا شود، در آن این تأثیر وجود دارد و تردیدی در آن ...
گفت و گو با سلمان فرخنده، کارگردان نمایش «سه نخ آخر» جشنواره بالاترین مرجع تئاتر کشور سلمان فرخنده در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر در کلیات تئاتر کشور اظهار کرد: فکر می کنم که در واقع جشنواره بالاترین مرجع تئاتر کشور است یعنی خانه بزرگ همه تئاتری های ...
گفت و گو با جلیل امیری، کارگردان نمایش «دو به دل» رگه های از اکسپرسیونیسم جلیل امیری که با نمایش «دو به دل» به عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور یافته در مورد کارش بیان می کند که: نمایش یک اثر رئالیستی اجتماعی با موضوعی ...
دنبال خودمان میگردیم بولتن شماره 10 امین عظیمی: اواخر آذرماه بود. وقتی تصمیم گرفتم سردبیری روزنامه جشنواره بیستونهم را قبول کنم تنها یک ایدۀ کلی در سر داشتم و آنهم این بود که چطور میشود نیاز تمام ...
مصائب صحنه بولتن شماره 9 چیستا یثربی: بیشتر گروه اجرایی نمایش امسال مرا جوانان تشکیل دادهاند؛ همان نسل سومیهایی که اکنون در دانشگاه زیاد با آنها سر و کار دارم و گاهی همدیگر را نمیفهمیم ...
فراموشی «تئاتر سیاسی» بولتن شماره 8 عباس اقسامی: تاریخ انقلاب اسلامی و مقطع تاریخی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا بهمن ۱۳۵۷ یکی از پر فراز و نشیبترین دورههای تاریخی است و ما با رخدادهای بیشماری در این مقطع مواجه ...
چه خوب میشود بولتن شماره 7 فرزین ریحانی راد: مکان: راه پله. زمان: ده دقیقه به دوازده شب. شخصیتها: من و تلفن همراهم که ناله میکشد و صدایی که پیشنهاد نوشتن سرمقاله میکند برای روزنامۀ جشنوارۀ ...
هشتمین روز برگزاری جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر در تهران جشنواره بیستونهم به پایان رسید در آخرین روز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انبوه تماشاگران از نمایش های روز آخر جشنواره بازدید کردند. به دلیل ازدحام جمعیت بسیاری از مردم روز گذشته ـ ۳۰ بهمنماه ـ ...
گزارشی از تمرین نمایش «خطر مجسمه عبید جدی است» نوشته عزت الله مهرآوران و کار مریم کاظمی به دور از تکلف رضا آشفته: نمایش «خطر مجسمه عبید جدی است» نوشته عزت الله مهرآوران ابتدا قرار بود که توسط خودش برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر و بخش چشم انداز تئاتر ۹۰ اجرا شود. متأسفانه ...
هفتمین روز برگزاری جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر در تهران جای نمایش های خیابانی خالی بود با پایان اجراهای نمایش خیابانی، روز گذشته ـ ۲۹ بهمنماه ـ استقبال مردم از اجراهای صحنهای جشنواره، پررنگتر و بیشتر از روزهای دیگر بود و سالنهای نمایشی سیل ...
گفت و گو با میثم عبدی، کارگردان نمایش «کمدی استشمامات» ایجاد یک شرکت تولید تئاتر مجزا برای هر گروه میثم عبدی، کارگردان تئاتر در خصوص جایگاه جشنواره تئاتر فجر در کلیات تئاتر کشور اظهار کرد که: فکر می کنم به نوعی حالا متاسفانه یا خوشبختانه، تئاتر فجر به تئاتر بخصوص ...
گفت و گو با اصغر زیبایی نژاد، کارگردان نمایش «دخت دخش» جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رخداد تئاتری کشور اصغر زیبایی نژاد کارگردان نمایش «دخت دخش» درباره انتخاب این اثر بیان کرد که: نمایش داستان مردی هست در سرزمین پهناور ایران زمین که به روایت گذشته اش می پردازد. حالا می ...
یادداشت رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر تئاتر فقط برای تهران نیست در ایران سنت تهران گرایی یک سنت دیرینه است از زمانی که قاجار تهران را به خاطر آب و هوای خوب و چشمه های سرشار و کوه های اطراف به عنوان پایتخت انتخاب کرد تا امروز، تهران ...
مسئول تبلیغات محیطی بیستونهمین جشنواره تئاتر فجر: فضاسازی مجموعه تئاترشهر متفاوتتر از دیگر دورههای جشنواره بود مسئول تبلیغات محیطی بیستونهمین جشنواره گفت: «روی هم رفته فضا و محیط مجموعه تئاترشهر نسبت به دیگر دورههای جشنواره متفاوتتر بوده و امیدواریم سال آینده فضاسازی ...
گفت و گو با علیرضا داوری، کارگردان نمایش «آواز مترسک زمین های خشک» کلیتی به نام پیکره تئاتر ایران علیرضا داوری که با نمایش «آواز مترسک زمین های خشک انتظار» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره کارش بیان کرد: نمایش، داستانی قبیله ای است و از ماجراهای خود جنوب ...
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم معرفی بهترینهای تئاتر ایران: جشنواره بین المللی تئاتر فجر معتبرترین جشنواره هنری منطقه است بی تردید جشنواره بین المللی تئاتر فجر بهترین ومعتبر ترین رویداد هنری کشور ومنطقه است. مراسم معرفی بهترینهای تئاتر ایران در بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر ...
”ژانلویی مارتینلی” در نخستین نشست کارگاه آموزش بازیگری جشنواره بین المللی تئاتر فجر: تئاتر یک پدیده جهانی و در عین حال یک عمل محلی است نخستین نشست کارگاه آموزش بازیگری "ژانلویی مارتینلی" صبح روز پنجشنبه ـ ۲۸ بهمنماه ـ با حضور جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر در سالن نیلوفر خانه هنرمندان ایران برگزار ...
حاشیههایی از پنجمین و ششمین روز جشنواره بازار داغ روزهای آخر جشنواره جشنواره در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک میشود که علیرغم پایان اجراهای بخش خیابانی و بازار تئاتر ایران، همچنان سیل علاقهمندان به تئاتر در صفهای مقابل تالارها ...
پنجمین روز برگزاری جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر در تهران شنیدن کی بود مانند دیدن شیدا سلامیان :خداوند را شاکریم که در پنجمین روز همه چیز با آرامش گذشت و ما را سفید شدیم، شایعه ها را باور نکنید، می نویسند شما باور نکنید! یا اگر حرف ما را باور نمی کنید ...
این کوچ را، دوستانه پذیرا باشیم بولتن شماره 6 علی سرابی: اگر نگاهی اجمالی به اسامی بازیگران حاضر در اجراهای جشنوارۀ امسال بیاندازید بیش از هر زمان دیگری با نام بازیگران شناخته شدۀ سینما و تلویزیون روبرو می شوید ...
گزارشی از چهارمین روز بیستونهمین جشنواره تئاتر فجر استقبال هنرمندان از ”داستان معاصر آفریقا” و... چهارمین روز از برگزاری بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی سپری شد که بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر به همراه رئیس مرکز هنرهای ...
متفاوت ترین اجرای جشنواره در روز ششم به سمت تجربه تئاتر مینی مالیستی متفاوت ترین اجرای بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ششمین روز جشنواره به صحنه می آید. نمایش«فروش یک روح سرکش» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی یکی از متفاوت ...
گفت و گو با محمد رضا درند کارگردان نمایش «خرمگس» مدت زمان حضور گروه های شهرستانی در جشنواره کم است محمد رضا درندکارگردان نمایش «خرمگس» در مورد جایگاه جشنواره تئاتر فجر در کلیات تئاتر کشور بیان کرد: اگر بخواهیم نگاه جامعی داشته باشیم شاید از نظر کیفیتآثارسال به ...
محمد اشکان فر کارگردان نمایش «تفنگ میرزا بر دیوار است و...» برداشتی از تاریخ محمد اشکان فر در خصوص روال جشنوارهتئاتر فجر در کلیات تئاتر فجر اظهار کرد که: فرصتی است که گروههای جوان و گروههایی که شناخته نشده اند را به جامعه تئاتری ایران معرفی ...
گفت و گو با کتایون فیض مرندی، کارگردان تئاتر مختص نبودن جشنواره تئاتر فجر به تهران مساوی با توسعه فرهنگی امسال جشنواره بین المللی تئاتر فجر مختص به تهران نیست و در شهرستانها نیز برگزار می شود که اتفاق خوبی است و این به معنای توسعه فرهنگی است.
گزارشی از تمرین «رسم عاشقی» نوشته و کار عظیم موسوی مشارکت زنان در جامعه رضا آشفته: رسم عاشقی نوشته اردشیر صالح پور است که به کارگردانی عظیم موسوی برای شرکت در بخش چشم انداز تئاتر ۹۰ بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آماده می شود.
همراه با بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی هفت گروه نمایشی در چهارمین روز بازار تئاتر ایران چهارمین روز بازار تئاتر ایران با حضور ۷ گروه تئاتر ایرانی و کارشناسان ۴۶ میهمان خارجی امروز ـ ۲۶ بهمنماه ـ در تالار وحدت برگزار شد.